info@OxfamIntermon.org | 902 330 331 | 933 780 165

08/09/2017

Huracà Irma: Haití y la República Dominicana s’enfronten "al dia després"

(c) Janel Augustin / Oxfam

Carrers inundats a la població d'Ouanaminthe, a Haití.

(c) Janel Augustin / Oxfam
"La nostra principal preocupació són els desperfectes que les pluges i les inundacions hagin pogut causar a les infraestructures de sanejament i subministrament d'aigua." Tania Escamilla

Els habitants d'Haití i la República Dominicana fan front als danys generalitzats provocats per l'huracà Irma al seu pas durant la nit. Els equips d'Oxfam (Oxfam Intermón a Espanya) estan avaluant les necessitats de les persones en situació de major vulnerabilitat a les àrees més afectades, principalment en el nord d'ambdós països.

Durant la nit, Tania Escamilla d'Oxfam, testimoni de la tempesta des de la segona ciutat més gran d'Haití, Cap Haitià, va afirmar: "Creiem que la pitjor part de l'huracà ja ha passat i les persones esperen haver-se lliurat, afortunadament, del pitjor ".

Els equips d'Oxfam han informat d'intenses pluges i inundacions al districte de Ouanaminthe i a la ciutat de Fort Llibertat, a la frontera de la República Dominicana, així com de greus danys al pont sobre el riu Dajabón que connecta els dos països. Milers de cases han patit importants danys a República Dominicana i moltes persones s'han vist obligades a desplaçar-se.

"La nostra principal preocupació són els desperfectes que les pluges i les inundacions hagin pogut causar a les infraestructures de sanejament i subministrament d'aigua", assenyala Escamilla. "Hem sentit que en alguns dels barris més pobres d'Haití l'aigua ha arribat fins a un metre d'alçada".

"Moltes persones es van negar a ser evacuades de les seves cases de manera que les pluges encara suposen un important risc. Estem veient que hi ha molts residus i enderrocs en els carrers inundats de Cap Haitià, el que genera les condicions idònies per incrementar el risc de còlera i altres malalties ".

Els equips d'Oxfam a Cap Haitià, Ouanaminthe i Gonaïves, al nord d'Haití, compten amb subministraments suficients per prevenir el contagi del còlera.

L'huracà Irma s'està desplaçant cap al nord i colpejarà fortament les illes Turks i Caicos i Bahames. Oxfam segueix de prop l'evolució de l'huracà Josep que es desplaça cap al Carib i amenaça de provocar més danys, també a les illes més afectades per Irma. Un tercer huracà, Katia, s'està formant i amenaça Veracruz, a Mèxic. Oxfam està preparada per avaluar i respondre amb articles d'emergència.

La regió de Llatinoamèrica i Carib és molt vulnerable a fenòmens meteorològics extrems, que s'han vist agreujats pel canvi climàtic. Els seus habitants són extremadament vulnerables a causa dels alts nivells de pobresa i desigualtat.