info@OxfamIntermon.org | 902 330 331 | 933 780 165

16/01/2017

Vuit persones posseeixen la mateixa riquesa que la meitat més pobra del món

• A Espanya, la fortuna de tan sols 3 persones equival ja a la riquesa del 30% més pobre del país. La desigualtat segueix augmentant, el creixement del PIB deixa enrere als més vulnerables.
  • Espanya deixa d'ingressar aproximadament 1.550 milions d'euros com a resultat de l'activitat canalitzada a través dels 15 paradisos fiscals més agressius del món, el 58% del dèficit del fons de reserva de les pensions el 2017.
  • Oxfam Intermón proposa un model econòmic alternatiu que posi a les persones al centre, una economia més humana.

El Fòrum Econòmic Mundial reuneix de nou a Davos a líders polítics i empresarials. En el marc d'aquest esdeveniment, Oxfam Intermón publica avui Una economia per al 99%, un nou informe en què denuncia que tan sols vuit persones (vuit homes en realitat) posseeixen ja la mateixa riquesa que la meitat més pobra de la població mundial, 3.600 milions de persones. Any rere any els súper rics acumulen més riquesa, mentre dades més actualitzades ens mostren que la meitat més pobre del món posseeix menys riquesa del que inicialment es pensava.

Si la concentració de la riquesa segueix a aquest ritme, en tan sols 25 anys, tindríem el primer "bilionari" del món, algú amb tanta riquesa com tota l'economia espanyola actual, que necessitaria malbaratar un milió de dòlars al dia durant 2.738 anys per gastar la seva fortuna. A Espanya, la tendència ha estat la mateixa en aquest últim any i són ja només tres persones les que acumulen la mateixa riquesa que el 30% més pobre del país, és a dir, 14,2 milions de persones. En l'últim any, l'increment de la riquesa del 10% més ric a Espanya ha estat gairebé dues vegades l'increment del 90% restant. És cert que ha crescut el PIB des de fa tres anys, però la bretxa de la desigualtat també ha seguit augmentant, el que significa que el creixement econòmic només està beneficiant als més rics.

Oxfam Intermón incideix en cóm grans empreses i els més rics segueixen utilitzant els paradisos fiscals per pagar el menys possible, potencien la devaluació salarial i utilitzen el seu poder per influir en les polítiques públiques, alimentant així la greu crisi de desigualtat. És el reflex d'un sistema econòmic global injust, que opera al servei de l'1% més poderós, una economia per a les elits.

Jose Maria Vera, director general d'Oxfam Intermón assenyala que "és obscè que l'acumulació de riquesa estigui en mans de tan pocs mentre que al món, una de cada deu persones sobreviuen amb menys de dos dòlars al dia. Les dones s'emporten la pitjor part rebent menys salaris, patint més discriminacions en l'àmbit laboral i assumint encara la major part del treball assistencial no remunerat. "

És cert que entre 1988 i 2011 els ingressos del 10% més pobre de la població mundial han millorat, però és una millora de només tres dòlars l'any, mentre que els del 10% més ric van créixer 182 vegades més. Avui en dia, set de cada deu persones viu en un país en què la desigualtat de renda ha augmentat en els últims 30 anys.

Els paradisos fiscals aguditzen la crisi de desigualtat extrema i són part del problema. Espanya deixa d'ingressar aproximadament 1.550 milions d'euros com a resultat de l'activitat canalitzada a través dels 15 paradisos fiscals més agressius del món, una quantitat que equivaldria al 58% del dèficit que s'estima tindrà el fons de reserva de les pensions el 2017. Per als països pobres les pèrdues fiscals són d’almenys 100.000 milions de dòlars l'any, diners suficients per finançar serveis educatius per als 124 milions de nens i nenes sense escolaritzar o l'atenció sanitària que podria evitar la mort de com a mínim sis milions de nens i nenes cada any.

S'està construint un model de competitivitat empresarial per assegurar el creixement econòmic basat en el curt termini i en un concepte equivocat que promou una cursa a la baixa en la fiscalitat empresarial i en les condicions salarials dels treballadors.

"A tot el món, moltes persones estan sent deixades de costat. Els seus salaris s'estanquen o disminueixen mentre les remuneracions dels presidents i alts directius de grans empreses es disparen; es retalla la inversió en serveis bàsics com la sanitat, l'educació o la protecció social mentre grans multinacionals i grans fortunes aconsegueixen reduir al mínim la seva contribució fiscal", afegeix Vera.

A molts països, fins i tot amb el salari mínim establert per llei no n'hi ha prou per percebre uns ingressos mínims necessaris per portar un nivell de vida digne. El salari mínim de les persones en les plantacions de bananes a la República Dominicana és de només el 40% d'un salari digne; a Bangladesh és aproximadament el 20% de la quantitat necessària per portar una vida digna.

A Amèrica Llatina i el Carib el problema és similar. Una família multimilionària llatinoamericana ingressa 1.154 vegades el que una llar del 20% més pobre. És més, des de la dècada dels vuitanta, no s'han vist xifres d'augment de la desigualtat com les de 2015 a la regió: set milions de persones van caure en la pobresa i cinc milions van passar a la indigència.

El rebuig de la ciutadania a la desigualtat està provocant crisis polítiques arreu del món i es considera un factor determinant en la victòria de Donald Trump en les eleccions als Estats Units, així com en l'elecció del president Rodrigo Duterte a Filipines i el Brexit en el Regne Unit.

Una desigualtat creixent a Espanya

Espanya segueix sent el segon país de la Unió Europea on més ha crescut la desigualtat des que va esclatar la crisi, tan sols darrere de Xipre i 20 vegades més que la mitjana europea. Des 2014 creix el PIB, però els resultats d'aquesta reactivació econòmica només semblen beneficiar una minoria mentre que la desigualtat es cronifica i intensifica.

En l'últim any, han sorgit 7.000 nous milionaris, aproximadament 20 al dia. El 10% dels espanyols més rics concentren ja més riquesa (un 56,2%) que la resta de la població. I mentre la fortuna dels 3 més rics va augmentar en un tres per cent, el 30% més pobre del país va perdre un terç de la seva.

Per a José María Vera "el model econòmic a Espanya té un doble problema: es genera una alta desigualtat de mercat sobretot per la fragilitat de l'ocupació i la caiguda salarial, mentre el sistema fiscal, insuficient i regressiu, no garanteix la redistribució".

Entre 2008 i 2014, els salaris més baixos van caure un 28% mentre els més alts amb prou feines es van contreure. I el 2015 vam arribar a un nivell en què la remuneració de l'executiu amb el salari més elevat multiplicava per 96 la del treballador mitjà en les empreses de l'Ibex 35. Espanya és també un dels països europeus on el sistema fiscal aconsegueix reduir menys les desigualtats, el cinquè pitjor d'Europa. Les famílies suporten el 84% de la recaptació enfront del 13% de les empreses.

"Cal posar fi a aquesta economia excloent que amenaça l'estabilitat de les nostres societats i només genera insatisfacció i frustració per a la majoria. Governs i grans empreses poden prendre la decisió de revertir aquest model que exacerba les diferències. Que l'economia funcioni per al 99% no és impossible: cooperació en lloc de competència deslleial entre països, salaris dignes i una fiscalitat justa en lloc d'aquesta cursa a la baixa que sembla no tenir límit. Una economia per a les persones ", afirma Vera.

Oxfam fa una crida a les elits econòmiques que estaran aquesta setmana (i de forma específica als milmilionaris del món) perquè tinguin un paper fonamental en la creació d'una economia més humana. És hora de frenar aquesta concentració de riquesa extrema, eliminar les barreres que limiten el progrés econòmic i social de les dones i accedir en igualtat a drets fonamentals. És fonamental que els polítics deixin d'obsessionar per mesurar el progrés tan sols sobre la base del PIB i se centrin en indicadors que reflecteixin el benefici del conjunt de la ciutadania i no només d'uns pocs.

A Espanya, Oxfam Intermón planteja al nou Govern i al Parlament la necessitat d'impulsar un pla d'urgència contra la desigualtat, que inclogui una Llei contra l'evasió i elusió fiscal que contribueixi a recuperar la progressivitat i suficiència en el disseny tributari gravant més als que més tenen; així com garantir uns salaris dignes amb la pujada del Salari Mínim Interprofessional fins als 1.000 euros el 2020 i establint escales salarials justes (escala 1:10 entre el salari màxim i el salari mitjà en els centres de treball).

L'organització reclama també que els pressupostos públics prioritzin a les persones més vulnerables, incrementant les dotacions en polítiques socials i assegurant ingressos per als més vulnerables. Així mateix, el pressupost d'Ajuda al Desenvolupament s'ha d'incrementar progressivament fins a arribar al 0,4% el 2020, pujant en el pressupost de 2017 ja a un 0,25%.

Materials:

Notes per a editors

• Des de fa quatre anys, Oxfam ha vingut denunciant que una petita elit en el món concentra tanta riquesa com la meitat més pobra. Eren 85, fa quatre anys, posteriorment 80, 62, fins a tan sols 8 persones aquest any. No és que la concentració de la riquesa s'hagi aguditzat tan severament de cop, sinó que ara podem treballar amb dades més precises i exactes recopilades per Credit Suisse, en particular sobre l'Índia i la Xina que reflecteixen que la riquesa de la meitat més pobra de la població d'aquests països s'havia sobreestimat. La bretxa entre rics i pobres és encara més gran i les dades reflecteixen una major polarització en la distribució de la riquesa. Amb aquestes fonts actualitzades, l'any passat haguessin estat 9 persones les que concentraven tanta riquesa com 3.600 milions, en lloc de 62. En qualsevol cas, les dades mostren una tendència clara: un empitjorament en la concentració de la riquesa a nivell mundial un any més.
  • L'informe Una economia per al 99% s'emmarca en una campanya internacional per posar fi a l'era dels paradisos fiscals, en què Oxfam Intermón sol·licita al Govern i al Parlament espanyol que posi en marxa una Llei contra l'Evasió Fiscal que contribueixi també a nivell global a què aquesta era dels paradisos fiscals arribi a la seva fi. www.noalescaqueo.org
  • Winnie Byanyima, directora executiva d'Oxfam Internacional, serà present al Fòrum Econòmic Mundial de Davos (que se celebrarà a Suïssa del 17 al 20 de gener de 2017) per fer una crida a adoptar mesures per combatre la desigualtat. Per a més informació sobre el Fòrum Econòmic Mundial: https://www.weforum.org/es/agenda
  • Les vuit persones més riques del món són (en ordre, segons la seva riquesa neta a març de 2016):
  1. Bill Gates: Fundador de l’empresa estadounidense Microsoft (75.000 milions de dòlars).
  2. Amancio Ortega: Fundador d’Inditex, propietari de la cadena de botigues de moda espanyola Zara (67.000 milions de dòlars).
  3. Warren Buffett: Director executiu i principal accionista de l’empresa estadounidense Berkshire Hathaway (60.800 milions de dòlars).
  4. Carlos Slim Helu: Propietari del mexicà Grupo Carso (50.000 milions de dòlars).
  5. Jeff Bezos: Fundador i director executiu de l’empresa estadounidense Amazon (45.200 milions de dòlars).
  6. Mark Zuckerberg: President, director executiu i cofundador de l’empresa estadounidense Facebook (44.600 milions de dòlars).
  7. Larry Ellison: Cofundador i director executiu de l’empresa estadounidense Oracle (43.600 milions de dòlars).
  8. Michael Bloomberg: Fundador propietari i director executiu de l’empresa estadounidense Bloomberg LP (40.000 milions de dòlars).
  • Les tres persones més riques a Espanya són:
  1. Amancio Ortega: Fundador d’Inditex, propietari de la cadena de botigues de moda espanyola Zara (67.000 milions de dòlars).
  2. Sandra Ortega Mera: filla d’Amancio Ortega (6.400 milions de dòlars)
  3. Juan Roig: President executiu i major accionista de Mercadona (5.400 milions de dòlars)