info@OxfamIntermon.org | 902 330 331 | 933 780 165

02/11/2017

Augmenta el risc de desplaçaments als països més pobres a causa dels fenòmens meteorològics extrems

Les persones que viuen en països pobres tenen una probabilitat cinc vegades més gran de veure's obligades a abandonar casa seva a causa de tempestes, inundacions o sequeres que les que viuen en països rics.

Foto: Vald Sokhin/Panos/Oxfam

Les persones que viuen en països pobres tenen una probabilitat cinc vegades més gran de veure's obligades a abandonar casa seva a causa de tempestes, inundaciones o sequeres que les que viuen en països rics.

Foto: Vald Sokhin/Panos/Oxfam

D'acord amb l'últim informe d'Oxfam, les persones que viuen en països d'ingressos baixos i mitjans tenen una probabilitat cinc vegades major de veure's obligades a abandonar les seves llars i desplaçar-se a causa de desastres provocats per fenòmens meteorològics extrems sobtats, com ara inundacions o tempestes, que les persones que viuen en països d'ingressos alts.

En Desarrelats pel canvi climàtic (disponible en castellà), Oxfam evidencia la despietada desigualtat del canvi climàtic: les comunitats pobres, que generen molt poques emissions d’efecte hivernacle, són les que tenen el risc més alt de veure's obligades a desplaçar-se en comparació de les persones que més contribueixen al canvi climàtic.

Dades d'entre 2008 i 2016 mostren que, de mitjana, els fenòmens meteorològics extrems van provocar el desplaçament de 14 milions de persones dels països més pobres (el 0,42% del total de la població d'aquests països) enfront del prop d'un milió de persones dels països d'ingressos alts (el 0,08% de la població). El 2016, un total de 23,5 milions de persones es van veure obligades a desplaçar-se per primera vegada com a conseqüència de fenòmens meteorològics extrems. És molt probable que aquesta xifra sigui menor que la real, ja que no té en compte les persones desplaçades per desastres d’ "evolució lenta" com ara sequeres o l'augment del nivell del mar.

Oxfam també estima que només durant els primers nou mesos de 2017, prop d'1,9 milions de persones es van veure obligades a desplaçar-se a causa de les sequeres.

"Quantes “tempestes del segle” haurem de veure més perquè els nostres líders assumeixin la realitat i actuïn?", pregunta Tracy Carty, experta en canvi climàtic d'Oxfam. "El canvi climàtic està engolint costes senceres i arrasant cases. Està assecant terres de cultiu, fent miques les vides de milions de persones que amb prou feines han contribuït a causar-ho. No podem abandonar les comunitats pobres a la seva sort davant desastres que no han provocat".

La 23ª conferència de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic (COP 23) té lloc a partir del  6 de novembre a Bonn (Alemanya) i està presidida per Fiji, el primer petit Estat insular a fer-ho, a més de ser un país en primera línia de la lluita contra el canvi climàtic. El 2016, el cicló Winston va obligar a desplaçar-se prop de 55.000 habitants de Fiji i va destruir un una cinquena part del producte interior brut de l’illa.

L'informe d'Oxfam també mostra com el canvi climàtic afecta de manera desproporcionada als pobles indígenes i a dones, nens i nenes. Per a les dones, el desplaçament implica un risc més gran de violència i grans dificultats per obtenir ajuda.

Desarrelats pel canvi climàtic exposa com persones en primera línia de la lluita contra el canvi climàtic estan fent front a l'amenaça del desplaçament. Per exemple, algunes comunitats de Kiribati fan tot el que poden per romandre a les seves illes malgrat l'augment del nivell del mar i de les fortes tempestes. Per a elles, com per a moltes altres comunitats, la reubicació és la seva última opció.

"Espero que el meu poble pugui quedar-se aquí i viure en l'entorn que ens és familiar, on els nostres pares i els nostres avantpassats estan enterrats", diu Claire Anterea, una líder ambientalista local i col·laboradora d'Oxfam. "Per aquest motiu, el meu desig per al meu país és que les coses continuïn sent tan senzilles i belles com ho han estat sempre".

Oxfam fa una crida als líders governamentals perquè promoguin:

• Majors reduccions de les emissions: Els països han de posar-se d'acord perquè el "diàleg facilitador" (The Facilitative Dialogui) previst per 2018 sigui un moment clau per acordar majors reduccions de les emissions amb l'objectiu de limitar l'escalfament global a 1,5 °C.
  • Finançament de "pèrdues i danys": Les comunitats en primera línia no poden ser les úniques a fer front a les conseqüències econòmiques del canvi climàtic. Totes les parts implicades han d'acordar mesures per proporcionar ajuda als qui més ho necessiten.
  • Finançament per mitigar i adaptar-se al canvi climàtic: Els països rics encara tenen molt a fer per aconseguir els objectius de finançament establerts en l'Acord de París i han d'aclarir com planegen aconseguir-los.
  • Un front unit: Totes les parts han de rebutjar de forma unànime i contundent els intents de l'administració Trump dels Estats Units de menyscabar l'Acord de París.
  • Protecció internacional: Els pactes mundials de les Nacions Unides sobre refugiats i migracions prevists per al proper any han d'incloure mesures de protecció per a les persones obligades a emigrar a altres països com a conseqüència de desastres naturals.

"Hem arribat a aquesta situació a causa de la inacció, però no és massa tard per prendre les mesures necessàries per a salvar milions de vides", afirma Carty. "Encara que de vegades sembli que la situació és insalvable, hem de seguir l'exemple de moltes comunitats del pacífic. La seva determinació es una font d'inspiració per a nosaltres i ens anima a continuar lluitant pel nostre futur".

Notes per als editors:

Les xifres de 2008-2016 es basen en les dades del Centre de Seguiment dels Desplaçaments Interns, que ha elaborat una completa base de dades sobre nous desplaçaments vinculats a desastres i que té en compte tots els fenòmens meteorològics extrems, no només aquells que tenen una una relació directa amb el canvi climàtic.