11/10/2018

Reactivo

La cooperació, la gran oblidada de la negociació entre PSOE i Podemos en els nous pressupostos

Des d'Oxfam Intermón donem la benvinguda a l'acord de negociació al voltant dels nous Pressupostos Generals de l'Estat 2019 que incorpora rellevants mesures en la lluita contra la desigualtat a Espanya. Observem amb preocupació que no hi hagi cap compromís perquè Espanya recuperi un paper rellevant al món, incloent un increment substancial de l'Ajuda Oficial al Desenvolupament, que està totalment desapareguda del document de negociació. En aquest sentit, tant Podemos com PSOE s'han compromès a arribar al 0,4% de l'RNB el 2020, fet que implica arribar al 0,35% el 2019. És vital que almenys 100 milions d'euros d'aquest increment vagin destinats a ajuda humanitària i prioritzar això en comptes de vendre armes a països com Aràbia Saudita que poden ser utilitzats per violar els drets humans al Iemen. "És urgent una transformació del nostre sistema actual de cooperació internacional que passi irremeiablement per incrementar els recursos que situïn Espanya com un agent de canvi en l'àmbit internacional", afirma José María Vera, director d'Oxfam Intermón.

Sí valorem positivament els passos que s'estan donant implementant mesures per assegurar els 1000 euros de salari mínim interprofessional el 2020, igualar les baixes de paternitat i maternitat o incrementar pressupost per garantir l'educació infantil de 0-3. A més, considerem que en matèria de fiscalitat (IRPF, SICAV, FTT) és recuperar propostes anteriors o retrocessos en la progressivitat del disseny tributari. Per això seria un pas important que les empreses paguin almenys el 15% de tipus efectiu en l'impost de societats, però seguim sense tenir detalls de com podran posar-lo en marxa. És imprescindible reforçar la lluita contra el frau fiscal que no apareix clara en la proposta i no diluir la llista de paradisos fiscals.