18/11/2018

Dia Mundial del Vàter

Oxfam Intermón denuncia que 40 nenes i nens moren cada hora al món a causa de la diarrea

• La diarrea, provocada per la manca de sanejament, higiene i aigua potable, causa el 40% de les morts infantils en una emergència. Gairebé la meitat d'elles s'evitarien només amb rentar-se les mans amb aigua i sabó
  • La organització ha desenvolupat projectes innovadors com els "tiger toilets" o el "Urine-tricity" per donar resposta a la manca de sanejament i aigua potable en contextos d'emergència.
Oxfam

La innovació és clau per desenvolupar el treball en entorns de emergencias.La organització ha desenvolupat la iniciativa: "tiger toilets". Són latrines, en què es redueixen les deixalles gràcies a la tasca que realitzen els cucs tigres a l'interior de les mateixes. Des de 2013 ja ha instal·lat 1.200 en multitud de països del món.

Oxfam

En el marc de la celebració del Dia Mundial del Vàter, Oxfam Intermón ha recordat avui que un total de 842.000 persones moren cada any per la diarrea, causada per un sanejament inadequat, manca d'higiene i aigua bruta. D'elles, 361.000 corresponen a menors de 5 anys o el que és el mateix: cada hora 40 nenes i nens moren al món per aquesta causa. Pràcticament la meitat d'elles es podrien evitar amb només rentar-se les mans amb aigua i sabó.

"La falta d'aigua potable, sanejament i higiene dispara els índexs de mortalitat fins a nivells inacceptables. Quan els afectats per aquestes malalties són persones tan vulnerables com nenes i nens que, a més, estan malnodrits, una simple diarrea es converteix en un assumpte de vida o mort ", afirma José María Vera, director general d'Oxfam Intermón.

Segons Nacions Unides, el 60 per cent de la població mundial, uns 4.500 milions de persones, no té vàters a casa seva. Al voltant de 1.800 milions d'habitants del planeta beuen aigua no potable que podria estar contaminada per femta.

L'aigua en mal estat és el causant del 80% de les malalties al món. La majoria es deu al consum d'aigua bruta o de la falta de sanejament i higiene El 40 per cent de les morts per la diarrea en emergències corresponen a menors de 5 anys.

"El sanejament eficaç, l'aigua potable i la higiene són fonamentals per a la vida de cada persona i de cada comunitat. Són essencials per a la salut, per construir societats més equitatives i poder generar, per a homes i dones, nens i nenes, oportunitats que els permetin construir un futur sense pobresa ", assegura el director.

Innovació que salva vides

Per això, el proveïment d'aigua i les actuacions per a garantir condicions mínimes de sanejament, així com una millora en els hàbits higiènics constitueix un àmbit prioritari de l'organització en el seu treball en acció humanitària.

En aquest camp resulta essencial la innovació, ja que en la majoria dels casos respondre a una emergència no és fàcil. Oxfam Intermón treballa en diferents projectes d'innovació com en la iniciativa "Urine-tricity" juntament amb la Universitat de Glasgow des 2014 i el suport d'entitats com la Fundació Bill i Melinda Gates.

Gràcies a la investigació duta a terme s'ha aconseguit que els banys d'alguns camps de refugiats tinguin llum a través de l'energia produïda per l'orina. Aquest avanç, a més, garanteix reforçar la seguretat i protecció en aquest tipus d'entorns, ja que aconsegueix que les dones se sentin més segures cada vegada que utilitzen les latrines. Així mateix, minimitza les possibles agressions que es poden donar en aquests contextos.

Una altra iniciativa són els coneguts com "tiger toilets". Són latrines, en què es redueixen les deixalles gràcies a la tasca que realitzen els cucs tigres al seu interior. Barrejades amb grava, encenalls de fusta i una mica d'aigua redueixen de manera significativa el volum dels residus i aconsegueixen amb això allargar la vida útil dels excusats. És un sistema que dóna suport a la sostenibilitat ambiental i econòmica específicament en els contextos d'emergència amb un gran amuntegament de persones, en els quals el ràpid ompliment de les latrines representa un repte important.

La organització va implementar aquesta tècnica per primera vegada en els campaments de Libèria en 2103. Des de llavors, ha instal·lat més de 1.200 "tiger toilets" en multitud de països de tot el món.

Resposta a les pitjors emergències del planeta

Oxfam Intermón és experta en proveir aigua, sanejament i higiene. Actualment, està responent a les pitjors crisis humanitàries del món com:

• Al Iemen donant suport a més de tres milions de persones des de l'inici del conflicte, proveint d'aigua, sanejament, alimentació i mitjans de vida. Durant l'emergència de còlera va proporcionar aigua potable i sanejament a més de 430.000 persones.
  • A Bangladesh amb la crisi dels rohinyás, dissenyant una nova xarxa de canonades d'aigua al campament de Kutapalong, a Cox's Bazaar. Ja ha construït més de 500 pous i té com a objectiu gestionar les deixalles humanes de 150.000 persones.
  • A Síria proporcionant anualment aigua neta a més d'1 milió de persones dins del país. Al juliol, va arribar a 147.000 persones amb assistència humanitària a Dara'a, Damasc rural, Hama i Alep.
  • A República Democràtica del Congo arribant a 121.000 persones des de l'inici de la resposta de l'ebola. L'atenció se centra principalment en proporcionar instal·lacions de rentat de mans i aigua, així com sensibilitzar sobre com prevenir la transmissió.

Aquesta sensibilització és vital com explica Louise, lideresa comunitària del districte de Mangina, la zona més afectada pel virus de l'ebola a República Democràtica del Congo: "Des del començament del brot no podem estrènyer la mà al poble. Prenem mesures d'higiene. Vam començar entrenant-nos a nosaltres mateixos, als líders, perquè poguéssim crear consciència de canvi. Transmetem la informació a les comunitats perquè les coneixem i elles a nosaltres ", explica.

Un simple gest que salva vides

En aquest marc, Oxfam Intermón posa en marxa la seva campanya de Nadal amb #UnGranRepte: aconseguir que un total de 62.000 nenes i nens en situació d'emergència tinguin aigua neta per rentar-se les mans i així evitar el contagi de malalties mortals.

La iniciativa també posa en valor el treball que es realitza en prevenció i sensibilització per evitar la propagació de malalties. Per exemplificar-ho, explica d'una manera didàctica, a través d'una coreografia, els 10 passos bàsics del rentat de mans.

"El que més segueix impressionant i, d'altra banda, ens dóna esperança, és que la meitat de les morts infantils causades per la diarrea s'evitarien amb aquest simple gest de rentar-se les mans. És tot un repte al qual fem front cada dia gràcies al suport i la confiança que dipositen en la nostra tasca milers de persones ", conclou Vera.

Notes per editors:

-Portaveus disponibles per entrevistes.

-Projectes d’innovació: https://www.oxfamintermon.org/ca/accio-humanitaria/projectes/innovacio-aigua-un-repte-que-salva-vides

-Campanya #UnGranRepte:https://www.therealtalent.org/ca/

-Vídeo “The Real Talent”:https://www.therealtalent.org/ca/

-Material gràfic:

-Proyectos de innovación: https://intermon.resourcespace.com/pages/search.php?search=%21collection8349&k=57dbc1807f

Resposta a República Democràtica del Congo, el Iemen i Indonesia:https://wordsandpictures.oxfam.org.uk/pages/search.php?search=%21collection36365&k=06297830d2

Resposta al Txad, República Centroafricana, Líban i Jordània: https://intermon.resourcespace.com/pages/search.php?search=%21collection8248&k=4b2080f46c

-Feina en emergències humanitàries: https://www.oxfamintermon.org/ca/que-fem/accio-humanitaria