info@OxfamIntermon.org | 902 330 331 | 933 780 165

18/02/2014

Estrelles del cinema s'uneixen per exigir una taxa Robin Hood a Europa

Alguns dels millors actors europeus , entre els quals es troba Javier Cámara , protagonitzen el curt " Notícies del futur" , dirigit per David Yates, que ressalta l'enorme potencial d'una taxa Robin Hood

300 organitzacions de tot el món envien una carta a Rajoy i a altres 10 líders de la UE perquè posin en marxa una FTT que serveixi per lluitar contra la pobresa

(c) Patrick Williamson/Oxfam

Javier Cámara en el paper de l'economista Espanyol Miguel Suárez en el curt.

(c) Patrick Williamson/Oxfam

Cinc dels millors actors europeus , entre els quals es troba el flamant guanyador d'un premi Goya , Javier Cámara , i el director de les últimes quatre pel • lícules de Harry Potter , s'han unit per protagonitzar un curtmetratge en suport a una Taxa a les Transaccions financeres ( TTF ) que lluiti contra la pobresa .

El film veu la llum cinc anys després de l'inici de la recessió europea en la història recent , que ha causat un gran patiment , no només a la UE, sinó arreu del món. Amb 11 països europeus disposats a implementar aquest any una Taxa a les Transaccions Financeres ( TTF ) que podria recaptar uns 37.000 milions d'euros l'any ( 5.000 d'ells a Espanya ) , el vídeo ressalta que els fons recaptats podrien alleujar la pressió sobre els serveis públics essencials com salut o educació , no només a Europa , sinó també en els països en desenvolupament, i ajudar a combatre el canvi climàtic .

El curt , produït amb el suport de l'organització internacional Oxfam , es desenvolupa en una Europa d'aquí a deu anys , que ja ha implementat amb èxit la TTF en la major part dels països clau , excepte al Regne Unit . A la cinta , mentre els representants de sectors financers d'Alemanya , França i Espanya ressalten els èxits aconseguits amb la taxa , el del Regne Unit treu fum per haver perdut l'oportunitat d'introduir una taxa del 0,05% en instruments financers com les accions , els bons o els derivats .

Representant a quatre països de la UE , el curt ressalta els diferents rols que cadascun dels països està jugant en el procés . Els actors britànics Bill Nighy , que interpreta un banquer penedit i Andrew Lincoln , representen un país que, fins al moment, és reticent a adoptar l'anomenada taxa Robin Hood . Mentrestant, l'actor alemany Heike Makatsch , la francesa Clémence Poésy i l'espanyol Javier Cámara , interpreten banquers més entusiastes , pertanyents a països que tenen la clau de l'èxit perquè van formar part del grup de 11 membres de la UE que van aplicar la TTF .

El curtmetratge veu la llum a la vigília d'una reunió clau entre França i Alemanya a París , on s'espera que els ministres d'economia d'ambdós països facin pública la seva visió conjunta de la taxa .

No obstant això, és fonamental que la taxa sigui el més àmplia possible, i que abasti productes com les accions, els bons i els derivats.

"Limitar aquesta taxa només a la compra / venda d'accions de grans cotitzades, tal com sembla que defensarà el Govern Espanyol en l'ECOFIN que comença avui (segons informació publicada avui per El País), significaria que Espanya s'ha plegat als interessos del potent lobby financer. Segons càlculs d'Oxfam Intermón, si només es graven les accions, la taxa podria recaptar un màxim de 4.420 milions d'euros en la EU, una xifra irrisòria comparat amb els 37.000 milions que recaptaria una taxa àmplia que s'apliqués a bons , accions i derivats. Ja hem vist la pèrdua de capacitat recaptatòria d'una taxa que només grava accions a França i Itàlia i com el capital es refugia en aquells productes financers no afectats per l'impost ", afirma José María Vera, director d'Oxfam Intermón.

Paral • lelament , l'Aliança Espanyola per la Taxa Robin Hood , ha enviat al president del Govern , Mariano Rajoy , una carta signada per unes 300 organitzacions internacionals . En ella, li demanen que no cedeixi a les pressions del lobby financer que intenten desvirtuar la proposta de la Comissió Europea de posar en marxa una TTF de base àmplia , que gravi les accions , els bons i els productes derivats . La carta també demana a Rajoy , que el recaptat per aquesta taxa es destini a lluitar contra la pobresa , tant dins com fora d'Espanya , i a pal•liar les conseqüències del canvi climàtic .

La carta , signada per 35 organitzacions espanyoles , s'ha enviat al president del Govern en la vigília de la cimera franco- alemanya del 19 de febrer , on s'espera que hi hagi un avanç en els detalls de la futura TTF .

DECLARACIONS DEL DIRECTOR I DELS ACTORS

Director : David Yates , conegut per dirigir les últimes quatre pel • lícules de " Harry Potter ", diu : "Vaig decidir dirigir aquest curt perquè la taxa Robin Hood és una simple i brillant idea . Necessitem aprendre de les lliçons de la crisi financera i assegurar que els bancs i els fons d'alt risc treballen per l'interès de la societat en el seu conjunt i no al contrari " .

Andrew Lincoln , estrella de la sèrie de televisió "The Walking Dead" , afirma : "Després de sis anys de precària recuperació i disminució dels estàndards de vida és hora que el nostre líders siguin ambiciosos i actuïn en l'interès de les persones i del planeta " .

" És poc freqüent que un impost obtingui aquest increïble nivell de suport de l'opinió pública europea , però la taxa Robin Hood és òbviament una forma justa d'assegurar que aquells responsables de la crisi econòmica paguin per netejar el caos que han causat .

Javier Cámara , protagonista de " La mala educació" , " I'm so excited " i recent guanyador d'un premi Goya per " Vivir es fácil con los ojos cerrados”, afirma : "Amb prop de vuit milions d'espanyols que podrien caure en la pobresa el 2025 , la taxa Robin Hood té l'oportunitat d'alleujar el patiment dels més vulnerables , no només a Espanya i Europa , sinó també al voltant del món " .

Clémence Poésy , de " Harry Potter " i " Amagats a Bruges ", afirma : "Si França i els altres deu països que estan considerant seriosament implantar la taxa decideixen fer-ho, es podrien recaptar cada any 37.000 milions d'euros . Invertir aquests diners en la lluita contra la pobresa , la pandèmia de la SIDA i el canvi climàtic , seria el correcte " .

Bill Nighy , protagonista de " Love Actually " i " Pirates del Carib" , afirma: " Quatre anys després del llançament de la campanya per una Taxa Robin Hood , aquest petit impost que podria fer tant bé està a punt d'esdevenir una realitat en Europa . França, Alemanya i altres nou països europeus estan a punt d'introduir- . Seria profundament lamentable que la resta del món se situés en el costat equivocat de la història . "

" Introduir la taxa per si sola no és suficient . Els milers de milions que recaptarà han de ser invertits en combatre la pobresa , tant a casa com fora , i lluitar contra el canvi climàtic " .

Heike Makatsch , coprotagonista amb Nighy a " Love Actually ", afirma : "Els líders europeus han passat molt de temps parlant de la Taxa Robin Hood . És hora de posar-se seriosos , apartar els infundats arguments del lobby financer en contra de l'impost i posar en marxa una taxa justa que podria ajudar a milions de persones a Europa i als països en desenvolupament " .

Nota :

Per descarregar el curt en alta resolució anar a: http://wordsandpictures.oxfam.org.uk/?c=15504&k=f977782bbf

Per veure el vídeo anar a: robinhoodpetition.org

Per descarregar fotos anar a: http://wordsandpictures.oxfam.org.uk/?c=15506&k=31b0fddbb3