31/08/2012

José María Vera, nou director general d'Oxfam Intermón

Substitueix Ariane Arpa, que ha finalitzat el seu mandat al capdavant de l'organització

(c) Pablo Tosco / Oxfam Intermón

Chema Vera, nou director general d'Oxfam Intermón

(c) Pablo Tosco / Oxfam Intermón
"En aquesta crisi, el Sud és el gran oblidat. La cooperació al desenvolupament ha patit un revés descomunal, amb una retallada de gairebé el 60% (sent la política pública més retallada de totes), i l'efecte que això té es mesura en vides humanes. Hi ha recursos massius per rescatar els bancs però es laminen els dedicats a la lluita contra la pobresa extrema"

José María "Chema" Vera Villacián, (Madrid, 14 de juny de 1965) ha estat nomenat nou director general d'Oxfam Intermón en substitució d'Ariane Arpa que ha finalitzat el seu mandat al capdavant de l'organització.

Vera va estudiar Química Industrial i, abans de treballar com a enginyer de projectes durant tres anys, en va passar un com voluntari al CCAIJO, una organització dels jesuïtes del Perú. Aquest va ser el seu primer contacte amb Oxfam Intermón i amb la cooperació al desenvolupament, des d'una organització local. Va iniciar la seva carrera professional dins d'Oxfam Intermón el 1993 com a director de la seu de Madrid i després es va fer càrrec del Departament de Campanyes i Estudis. Els últims sis anys ha treballat a la Secretaria General Iberoamericana coordinant els programes de cooperació de les Cimeres Iberoamericanes. Ha cursat màsters de cooperació internacional i de desenvolupament directiu a IESE.

El Patronat de l'organització, que ha nomenat aquest nou responsable de la direcció general, vol agrair a Ariane Arpa la seva gran tasca i la seva dedicació al llarg d'aquests anys (2005-2012).

Nous reptes i major eficàcia

El nou màxim responsable de l'organització afronta el seu mandat en un context difícil tant a nivell nacional com internacional on vol que no s'oblidi a les persones que pateixen la pobresa extrema als països del Sud. Segons Vera "en aquesta crisi, el Sud és el gran oblidat. La cooperació al desenvolupament ha patit un revés descomunal, amb una retallada de gairebé el 60% (sent la política pública més retallada de totes), i l'efecte que això té es mesura en vides humanes. Hi ha recursos massius per rescatar els bancs però es laminen els dedicats a la lluita contra la pobresa extrema. D'altra banda, hi ha una forta pressió, mediàtica i política, per a què només es parli del que passa aquí ".

D'altra banda, el nou responsable d'Oxfam Intermón ha afirmat que "també ens preocupa la pobresa d'aquí, i col · laborem amb organitzacions que treballen en aquest àmbit; a més, hi ha arrels comunes en la pobresa i la desigualtat extrema, es trobi on es trobi . Però, certament, creiem que no podem oblidar-nos de la pobresa al Sud, de la fam que pateixen milions de persones al Sahel, de la situació dels camperols expulsats de les seves terres o de les dones que veuen vulnerats els seus drets fonamentals ".

Així mateix, Vera vol seguir millorant l'eficàcia del treball de l'organització a través de l'experiència acumulada per Oxfam Intermón durant els més de 50 anys d'història. "Hem d'escoltar molt a les persones i a les organitzacions del Sud amb les que treballem i aprendre de la nostra experiència per a què els nostres programes a l'Àfrica i Amèrica Llatina siguin cada vegada més efectius".

També afirma que "hem de ser molt sensibles a les demandes de la societat espanyola. En aquest moment de descrèdit en gairebé tot, falten referents socials. I per als propers anys m'agradaria que la gent veiés que Oxfam Intermón promou amb més intensitat, si és possible, valors com la solidaritat, la justícia i la dignitat humana, que és a prop de les persones més desfavorides i que actua per provocar canvis positius en les seves vides. Som una organització que està al carrer i que explica el que fa d'una forma clara i transparent. Una organització, en definitiva, en la qual la gent pot creure i il · lusionar ".

José María "Chema" Vera està disponible per a entrevistes a mitjans de comunicació. Contactar amb: Xavier Vilà (690.200.880) o Xavier Codony (650.920.368)