23/05/2016

Més de 10 milions de persones a Etiòpia pateixen la sequera i escassetat de menjar i aigua que comporta el fenomen El Niño

• Al juny el Govern etíop revisarà el nombre d'afectats i la nostra experiència sobre el terreny ens fa témer que s'incrementi.
  • A tot el món, El Niño ha afectat més de 60 milions de persones i falten 1,3 milions d'euros per fer front al problema.
Etiòpia És El País Més afectat per El Nen i l'ESTA vivint la pitjor sequera dels Últims 50 Anys

Més de 10 milions de persones a Etiòpia corren el risc de veure afectats per l'escassetat d'aliments i aigua a causa de la sequera que viu aquest país africà, una sequera que s'ha vist agreujada pel fenomen climàtic El Niño. Les pluges han estat escasses, els cultius s'han assecat i el menjar i les pastures per al bestiar són insuficients.

L'ajuda ha arribat al país gràcies a l'acció ràpida del Govern etíop i al suport de la comunitat internacional. No obstant això, hi ha una enorme bretxa entre el que ha rebut i el que es necessita per evitar que aquesta crisi es converteixi en una catàstrofe. La resposta a la crida d'ajuda per a la població etíop ha suposat només el 54% dels fons que es necessiten; pel que en aquests moments només hi ha recursos per donar suport a la població etíop fins al proper mes de juny.

A més dels 10 milions de persones amenaçades per la fam, hi ha 7,9 milions de persones recolzades pel Programa Xarxa Segura de Producció del Govern etíop. Es tracta d'una iniciativa governamental que consisteix a donar suport a pagesos i pastors en situació de vulnerabilitat amb aliments i altres accions que els permetin augmentar la seva resiliència. Aquest programa estava previst inicialment per implementar entre gener i juny de 2016.

En aquests moments el Govern etíop aquesta revisat les necessitats de la població davant la sequera i publicarà les seves conclusions a finals de juny. S'espera que l'estudi reveli un increment de les persones en situació de necessitat.

Barbara Mineo, directora Humanitària d'Oxfam Intermón afirma: "Etiòpia és el país més afectat per El Niño i està vivint la pitjor sequera dels últims 50 anys. El Govern d'Etiòpia revisarà les xifres de persones afectades i pel que Oxfam ha vist sobre el terreny, temem un enorme increment".

En Etiòpia, Oxfam està subministrant aigua potable, sistemes de sanejament i diners a canvi de treball a 394.138 persones. L'objectiu de l'organització a llarg termini és ajudar 600.000 persona al llarg d'aquest any.

"El canvi climàtic està contribuint a fenòmens meteorològics extrems, que són cada vegada més freqüents. Per fer-hi front, les emissions han de reduir-se i el finançament per a adaptar-se al canvi climàtic augmentar. Els agricultors són un dels col·lectius més vulnerables al canvi climàtic, per això és necessària una major inversió en la gestió dels recursos naturals i en les pràctiques agrícoles. També es necessita un millor accés a l'aigua, als mercats i, en particular, a la informació sobre el clima. i, en cas necessari, ha de recolzar-se a les poblacions amb ajuda per a la subsistència", afegeix Bàrbara Mineo.

60 milions de persones a tot el món -en Àfrica de l'Est i Austral, Amèrica Central, i àrees d'Àsia i el Pacífic- s'han vist afectades per El Niño que ha destrossat cultius i ara suposa fam per a moltes persones. En aquests moments, la probabilitat que a El Niño li passi el fenomen de La Niña s'ha incrementat fins al 75%. El que pot suposar inundacions on fins ara hi havia sequera i situar les persones en risc de vulnerabilitat en una situació encara més difícil.

Tot i que no són degudes al fenomen de La Niña, a Etiòpia ja s'han produït fortes pluges que han desembocat en inundacions que han afectat milers de persones i animals i ha ocasionat el desplaçament de més de 230.000 persones aquest mateix mes de maig.

Tot i ser una crisi de proporcions globals, els efectes de El Niño no està rebent l'atenció internacional necessària i hi ha un enorme buit de fons, més 1,3 milions d'euros (1,5 milions de dòlars). Els països donants han d'assegurar els recursos addicionals suficients per a les persones en situació de risc. Cal preparar una resposta primerenca a La Nena com a part dels plans de resposta de El Niño, per a això Oxfam està proposant una conferència per abordar el tema de la Niña per a principis de setembre.

A llarg termini es necessita una solució davant el problema de la sequera perquè els governs i la comunitat internacional puguin respondre ràpida i efectivament als fenòmens climàtics per protegir les persones i els seus mitjans de vida.