14/01/2019

Neix Maldita Migración per lluitar contra la desinformació sobre persones migrants i refugiades

Oxfam Intermón dóna suport al llançament del projecte periodístic Maldita Migración, editat per Maldita.es, amb l'objectiu de lluitar contra els rumors i la desinformació en matèria de migracions i refugi.

“Las víctimas de esta manipulación, que muchas veces está cuidadosamente planificada, son en muchos casos personas vulnerables de los colectivos migrantes y refugiados"

Oxfam Intermón dóna suport a la iniciativa periodística Maldita Migración que avui es llança i que permetrà a l'opinió pública contrastar informació i desmentir rumors relacionats amb migració i refugi, tant a través de mitjans convencionals com a través de les xarxes socials, incloent WhatsApp.

Maldita Migración verificarà possibles desinformacions denunciades per la ciutadania a través de les xarxes de Maldita Migració i el WhatsApp de Maldita.es. Aplicant tècniques de verificació i seguint la metodologia internacional del fact-checking, Maldita Migración elaborarà desmentits amb informacions i fets contrastats.

A més, farà peces de context per entendre com afecta la desinformació a les persones migrants i elaborarà una newsletter quinzenal per mantenir a la comunitat alerta dels rumors que estan circulant. A aquesta iniciativa s'uneixen Eldiario.es i el programa Julia en la Onda d'Onda Cero, per tal de donar una major difusió a les verificacions i els continguts del projecte.

Eva Garzón, responsable de desplaçament global d'Oxfam Intermón, explica sobre la presència de l'organització en aquest projecte: "Les víctimes d'aquesta manipulació, que moltes vegades està curosament planificada, són en molts casos persones vulnerables dels col·lectius migrants i refugiats. Per això considerem part de la nostra obligació contribuir a que la ciutadania tingui accés a dades i notícies fiables, d'acord amb la realitat d'un fenomen que des Oxfam Intermón veiem com un bé comú, i mai com un problema "

"Un de cada tres rumors pels que ens pregunta la nostra comunitat té a veure amb potencial desinformació sobre migracions", segons Clara Jiménez, cofundadora de Maldita.es. "Creiem que, en un any electoral, l'opinió pública necessita informació contrastada per poder prendre decisions informades. Comptem amb eines que ens permeten respondre i interactuar tant en mitjans tradicionals com a través de xarxes i de serveis de missatgeria com WhatsApp, un entorn en què els rumors es mouen amb una rapidesa que espanta i amb les seves pròpies dinàmiques i llenguatges ".

Els continguts informatius dependran exclusivament de l'equip de Maldita.es, i es publicaran sota llicència copyleft perquè qualsevol mitjà de comunicació pugui reproduir-los sempre que se citi la font. Maldita.es ha rebut entre d'altres el premi José Manuel Porquet de Periodisme 2015, i forma part de l'International Fact-Checking Network. És a més l'únic mitjà espanyol que forma part del Grup d'Alt Nivell sobre fake news i desinformació nomenat per la Comissió Europea el 2018.

Maldita.es és un projecte periodístic independent i sense ànim de lucre que, a través de diferents branques, monitoritza el discurs polític i públic aplicant tècniques de periodisme de dades per a la seva verificació.

Oxfam Intermón és una organització fundada fa més de 60 anys i l'objectiu és acabar amb les desigualtats socials i econòmiques. És una organització referent en l'anàlisi i denúncia de les desigualtats i en l'àmbit de les emergències humanitàries i el desenvolupament. En matèria de migracions, Oxfam Intermón té programes de suport a persones desplaçades a l'Àfrica, Europa, Àsia i Amèrica Llatina, ia Espanya dóna suport a entitats que treballen amb aquest col·lectiu.

La filial espanyola forma part d'una confederació de 20 organitzacions present a 80 països i integrada per un equip de 10.000 treballadors i treballadores i 50.000 voluntaris i voluntàries.