28/08/2014

Oxfam adverteix que la crisi humanitària a Gaza es repetirà tret que s'aixequin les restriccions

Els líders israelians i palestins han d'aprofitar l'oportunitat que els ofereix el nou alto-el-foc per posar fi a la violència d'una vegada per sempre. En un informe publicat avui, Oxfam (Oxfam Intermón a Espanya) ha advertit que només serà possible aconseguir una pau duradora si Israel aixeca de forma permanent les restriccions que afecten a l'economia de Gaza i a la seva població.

"La història recent ens adverteix que aquest alto-el-foc serà tan sols una solució a curt termini, i no la base per a una pau duradora, mentre la població civil palestina segueixi veient negats els seus drets fonamentals", afirma Lourdes Benavides, portaveu d’Oxfam Intermón sobre els Territoris Ocupats Palestins i Israel.

Oxfam subratlla que és necessari aprendre les lliçons de l'últim alto-el-foc de novembre de 2012, que finalment va acabar per trencar-se. L'any següent va ser el més tranquil en una dècada, però els compromisos per relaxar el bloqueig Israelià a Gaza i permetre, així, una millora en les condicions de vida de la població civil van seguir sense complir-se.

"La població civil no pot permetre's el luxe que es cometi el mateix error novament. És probable que les hostilitats viscudes durant els últims 50 dies es reprenguin amb major freqüència si no es posa fi al bloqueig que, davant la impossibilitat de comerciar o moure's lliurement, ha sumit en la pobresa a gran part de la població", assenyala Benavides.

L'actual crisi humanitària és la pitjor viscuda a Gaza en les últimes dècades. Més de 100.000 persones han hagut d'abandonar les seves llars destruïdes i es refugien en escoles plenes a vessar amb accés a menys d'una hora d'aigua corrent al dia. També s'han provocat danys a les infraestructures per valor de milers de milions de dòlars i que portarà anys reparar.

Política de separació

En el seu informe "Alto al fracàs: Reconsiderar set anys de polítiques fallides a Gaza", Oxfam afirma que per aconseguir una pau a llarg termini no només és necessari acabar amb els atacs violents de tots dos bàndols sinó també posar fi a les polítiques que han minvat l'economia de Gaza, condemnada ara a dependre de l'ajuda internacional. La "política de separació" d'Israel, que consisteix a aïllar política, econòmica i socialment a Gaza de Cisjordània, nega a la població civil els seus drets fonamentals i minimitza les possibilitats d'aconseguir una solució viable basada en dos Estats

El bloqueig de Gaza (emmarcat dins d'aquesta "política de separació") impedeix als agricultors, artesans i comerciants de Gaza vendre els seus productes en altres mercats palestins de Cisjordània. Actualment, les exportacions representen tan sols un 2% dels nivells previs al bloqueig engegat en 2007. Estudiants, famílies, comerciants i personal governamental no poden desplaçar-se lliurement entre Gaza i Cisjordània. En 14 anys, tan sols s'ha permès a tres residents a Gaza estudiar a Cisjordània. Els pescadors amb prou feines poden endinsar-se uns quilòmetres en el mar, per la qual cosa els resulta impossible guanyar-se la vida.

L'informe detalla una sèrie de mesures que haurien d'aplicar-se de forma immediata per garantir els drets i el desenvolupament de la població de Gaza i, alhora, abordar les qüestions relacionades amb la seguretat que preocupen a Israel, per exemple:

• Protegir a la població civil de tots dos bàndols dels atacs militars i amb coets mitjançant el desplegament de personal internacional per supervisar el cessament de les hostilitats i una inspecció adequada de la frontera.
  • Garantir la circulació de persones entre Gaza i Cisjordània mitjançant la reobertura dels passos fronterers, excepte en aquells casos en els quals existeixi una amenaça per a la seguretat específica, en lloc d'aplicar les actuals restriccions a la totalitat de la població.
  • Garantir la circulació de béns essencials per a la recuperació i el desenvolupament de Gaza mitjançant l'eliminació de les restriccions aplicables a béns vitals i el condicionament del pas fronterer de Kerem Shalom.
  • Millorar les relacions diplomàtiques amb el nou Govern tecnocràtic palestí d'Unitat Nacional que ofereix la possibilitat de superar les divisions polítiques entre Gaza i Cisjordània, un pas necessari per aconseguir una solució viable basada en dos Estats.

Notas per als editors:

L'informe complet està disponible en àrab, espanyol, francès i anglès. Versió en línia en espanyol disponible a http://www.oxfamintermon.org/es/documentos/28/08/14/alto-al-fracaso-reconsiderar-siete-anos-de-politicas-fallidas-en-gaza

L'informe d'Oxfam Intermón One year since the 2012 Ceasefire està disponible (només en anglès) a: http://eepurl.com/IZDMX. L'informe assenyala que, tot i les millores en matèria de seguretat, el bloqueig continua i les millores promeses en les vides de la població civil a Gaza segueixen sense materialitzar-se.

Contacte per a mitjans:

Júlia Serramitjana Casanovas
Departament de Comunicació
Telf: 932147548/638242672
jserramitjana@OxfamIntermon.org

Segueix-nos a Twitter:OI_Media

Per a donatius, entra en http://www.oxfamintermon.org/emergencias/gaza o envia un SMS amb la paraula GAZA al 28018 * També trucant al 902 330 331 o 933.780.165 o en bancs o caixes d'estalvis.

* Oxfam Intermón rebrà 1,20 € (import íntegre del SMS). Col · laboren MOVISTAR, ORANGE, VODAFONE. +18. Servei prestat per Grup Monsan. Apdo 287, 08184 Barcelona. 900 845 452. info@oxfamintermon.org. Cost sms 1,20 euros.