16/03/2018

Oxfam anuncia que Zainab Bangura i Katherine Sierra lideraran la Comissió independent sobre assetjament i abús sexuals

Oxfam ha anunciat avui que Zeinab Bangura, ex secretària general adjunta de les Nacions Unides, i Katherine Sierra, ex vicepresidenta del Banc Mundial, presidiran la Comissió d'Alt Nivell sobre Males Conductes Sexuals, Rendició de Comptes i Canvi Cultural de l'organització.

Aquesta comissió independent s'ha creat en resposta als casos d'abús sexual per part de membres del personal d'Oxfam a països com Txad i Haití, així com per la preocupació per com Oxfam va gestionar aquests casos en el seu moment.

Bangura ha ocupat fins fa poc el càrrec de Representant Especial del Secretari General de les Nacions Unides sobre la Violència Sexual als Conflictes. Anteriorment va ser ministra d'Afers Exteriors i Cooperació Internacional de Sierra Leone.

Sierra ha estat vicepresidenta de Recursos Humans i Desenvolupament Sostenible del Banc Mundial i ha coliderat el Grup de Treball Mundial contra la Violència de Gènere del Banc Mundial.

Bangura i Sierra encapçalaran un grup independent de persones expertes de tot el món que analitzarà tots els aspectes de la cultura, polítiques i pràctiques d'Oxfam relacionades amb la protecció dels membres del seu personal i voluntariat i de les persones beneficiàries.

La resta de membres de la comissió independent són:

• Aya Chebbi, cofundadora de l'Voice of Women Initiative i presidenta fundadora de l'Afrika Youth Movement;
  • James Cottrell, ex director global d'Ètica i ex director global de Sostenibilitat i Responsabilitat Corporativa de Deloitte;
  • Musimbi Kanyoro, directora executiva del Fons Global per Dones;
  • Birgitta Ohlsson, ex ministra d'Afers Europeus de Suècia;
  • Katharina Samara-Wickrama, directora del programa sobre assumptes que afecten les dones de la Oak Foundation.

La comissió independent presentarà un informe amb recomanacions sobre què més pot fer Oxfam, i el sector humanitari en general, per crear una cultura de tolerància zero davant de qualsevol tipus d'assetjament, abús o explotació sexual. Les conclusions i recomanacions de la comissió es faran públiques.

Katherine Sierra ha assenyalat: "He acceptat coliderar aquesta comissió independent perquè resulta fonamental comprendre què va anar malament en el passat i si les mesures que Oxfam ha pres des de 2011 han estat efectives per reduir el risc que es donin aquest tipus d'incidents. També per veure què més pot fer per minimitzar la probabilitat que tornin a produir-se casos així i garantir que, de fer-ho, es respongui de forma adequada, a més de donar suport a les víctimes i supervivents. Tinc moltes ganes de treballar amb la resta de membres de la comissió per identificar reptes i lliçons clau, tant per Oxfam com per al conjunt del sector humanitari i de desenvolupament ".

Per la seva banda, Zeinab Bangura ha afirmat: "Des de fa molt de temps admiro la feina que fan Oxfam i altres organitzacions humanitàries els treballadors i treballadores arrisquen la vida per ajudar a persones en situacions tremendament difícils. Per aquest motiu, a moltes persones ens preocupen les informacions sobre el que alguns membres del personal d'Oxfam van fer a Haití. Mentre treballem per comprendre com el sector humanitari pot convertir-se en un lloc més segur per tothom, ens assegurarem que l'interès de les víctimes i supervivents estigui al centre de la nostra investigació ".

Winnie Byanyima, directora executiva d'Oxfam Internacional, ha afirmat: "Agraïm a aquestes eminents persones haver acceptat participar en la comissió independent. Oxfam és conscient que la independència de la comissió és primordial per ser el més responsables i transparents possibles amb les nostres organitzacions sòcies, les nostres audiències i, sobretot, amb les persones que han patit abusos. Ara hem d'assegurar que Oxfam i el nostre sector fem tot el que està a les nostres mans per garantir la seguretat i dignitat de totes les dones i homes ".

La creació d'aquesta comissió independent és una de les mesures que Oxfam ha adoptat per millorar els seus sistemes de protecció. Durant les últimes tres setmanes, Oxfam ha triplicat els fons destinats a protecció i duplicat els seus equips dedicats a aquesta àrea. Així mateix, l'organització ha anunciat noves mesures per garantir que cap membre del personal pugui obtenir una referència en nom d'Oxfam sense que aquesta hagi estat aprovada per una persona acreditada per això. Oxfam s'ha compromès a treballar amb altres membres del sector en l'abordatge d'aquesta temàtica. També ha enfortit els seus processos de prevenció, denúncia i investigació i està animant a parlar a totes les persones que alguna vegada han patit o han estat testimonis d'algun tipus d'explotació o abús per part d'un membre de personal d'Oxfam.