info@OxfamIntermon.org | 902 330 331 | 933 780 165

28/09/2017

Oxfam anuncia que el brot de còlera al Iemen és ja el més gran que s'hagi registrat al món

Un equip d'Oxfam desinfecta un pou d'aigua per respondre a l'epidèmia de còlera. Districte de Sharab Al-Rona, a la província de Taiz. Fotografia: Khaled Aljunaid / Oxfam

Cinc mesos després que comencés la crisi del còlera al Iemen, Oxfam (Oxfam Intermón a Espanya) ha anunciat que el brot que pateix el país és el més gran que s'hagi registrat mai al món. Ja hi ha més de 755.000 persones presumptament infectades.

El brot de la malaltia al Iemen s'acosta ja als 795.794 presumptes casos que es van registrar a Haití entre 2010 i 2016. La malaltia ja s'ha cobrat més de 2.100 víctimes mortals, i si bé la seva propagació s'ha alentit lleugerament, segueix avançant amb rapidesa; al ritme actual, hi haurà un milió de presumptes casos de còlera al novembre.

El còlera no és una novetat al Iemen, però la magnitud del brot actual no té precedents, alimentat per un conflicte que va començar fa dos anys i mig, la situació a la vora de la fam que viu la població i una pobresa fortament arrelada. Més de la meitat dels centres de salut estan destruïts o no funcionen a plena capacitat; set milions de persones estan a un pas de la fam i més de 20 milions necessiten algun tipus d'ajuda humanitària.

Paula San Pedro, responsable d'incidència en acció humanitària d'Oxfam Intermón ha afirmat: "La crisi al Iemen és la major emergència humanitària del món, i segueix empitjorant. Els més de dos anys de conflicte que assolen el país han estat el brou de cultiu perfecte per a la propagació del còlera. El conflicte ha portat el país a un pas de la fam, ha obligat a milions de persones a fugir de les seves llars, ha destruït la pràctica totalitat del ja de per si feble sistema de salut i ha obstaculitzat els esforços per fer front al brot de còlera . "

"El còlera està causant estralls en la població del Iemen. No podem seguir permetent que nens i nenes morin amb un gran patiment d'una malaltia que es pot tractar amb facilitat. "

Venda d'armes

"La tragèdia que viu el Iemen està provocada per l'ésser humà, i totes les parts són responsables. No obstant això, les decisions polítiques deliberades que es prenen a Londres, Washington i altres capitals estan exacerbant la situació. La venda d'armes està reportant milers de milions de dòlars, sense que es mostri tot just consideració per les vides que estan destrossant. Espanya, per exemple, ha venut més de 650 milions d'euros d'armes exportades a l'Aràbia Saudita des de l'inici del conflicte. És un exemple paradigmàtic de l'incompliment de la legislació espanyola i europea i del Tractat sobre el Comerç d'Armes, així com de l'opacitat i falta de control existent en el sector quan es compleixen 10 anys de l'adopció de la llei espanyola sobre comerç d'armes . ".

Des de març de 2015, la guerra s'ha cobrat més de 5.100 víctimes mortals civils i ha forçat a prop de tres milions de persones a fugir de casa seva. Quan es va desencadenar el segon brot de còlera el 27 d'abril, la guerra ja havia aplanat el camí per a la seva propagació.

El 20% dels districtes del país mostra una clara confluència d'alts nivells de fam i còlera. La governació de Hajjah, per exemple, que acull una cinquena part de la població desplaçada interna pel conflicte, està a la vora de la fam i és la segona governació amb major nombre de presumptes casos de còlera.

Un gran nombre de famílies desplaçades han informat a Oxfam que s'han vist obligades a triar entre pagar pel tractament contra el còlera o alimentar els seus fills. Ara, sense res més que vendre i debilitats per la fam i la manca d'aigua potable, són molt més vulnerables a contraure la malaltia i segueixen tenint dificultats per aconseguir tractament. Segons les Nacions Unides, la guerra ha provocat que només el 45% dels centres de salut es troben completament operatius, i el nombre de persones sense accés a assistència sanitària ha augmentat en un 76% des de la intensificació del conflicte. Al seu torn, els costos de tractament o transport fins als centres de salut que segueixen funcionant són ara sovint massa alts per la població.

El conflicte també ha afectat directament a la resposta humanitària. Aconseguir visats per experts en prevenció i tractament del còlera és un procés que pot portar fins a dos mesos. Dins del país, un gran nombre d'organitzacions ha denunciat restriccions de moviment que impedeixen al seu personal arribar a les zones afectades.

Resposta d'Oxfam

Com a part de la seva resposta al còlera, Oxfam està proporcionant assistència en matèria d'aigua i sanejament a més de 430.000 persones en les governacions de Taiz, Aden, Hajjah, Al Hudayda i Amran per prevenir i contenir la propagació de la malaltia.

Oxfam insta totes les parts implicades en el conflicte i aquells que els donen suport al fet que es comprometin a un immediat alto el foc per posar fi al vessament de sang. Mentrestant, les autoritats iemenites i la comunitat internacional també han de garantir que sigui possible proporcionar assistència humanitària, assegurant l'expedició dels visats necessaris i la provisió de subministraments i atorgant els permisos d'accés pertinents.

Notes per a editors:

Comptem amb portaveus disponibles per a entrevistes

Tenim imatges, vídeo i testimonis d'afectats pel còlera (disponibles a petició)

Segons l'índex de contagi actual (la mitjana de la setmana passada va ser de 6.900 nous casos diaris), el nombre de presumptes casos de còlera supera els 755.000 a data del 28 de setembre.

Del 27 d'abril al 27 de setembre de 2017, s'han registrat 753.098 presumptes casos de còlera i 2.122 morts (taxa de letalitat: 0,28%) en 21 de les 22 governacions del Iemen, i en el 91% (304/333 ) dels districtes. IEMEN: Cholera Outbreak Daily Epidemiology - actualització de l'OMS del 27 de setembre de 2017 http://www.emro.who.int/yem/yemeninfocus/situation-reports.html

Entre el 25 d'agost i el 27 de setembre de 2017 s'ha s'ha registrat una mitjana de 5.750 casos diaris, de manera que segons aquest índex, el nombre de presumptes casos de còlera ascendirà a un milió en menys de vuit setmanes.

Enllaç a l'informe d'Oxfam (en anglès): "Còlera al Iemen: una crisi catastròfica"

Evolució de los presumptes casos de còlera al Iemen:

Comparació entre l’evolució del brot de còlera al Iemen i Haití

País

Dates

Presumptes casos

Iemen

27 Abr-28 Set 2017

+755.000*

* estimació d’Oxfam basada en xifres del 27 de setembre y l’índex d’augment actual