info@OxfamIntermon.org | 902 330 331 | 933 780 165

18/03/2015

Oxfam considera un 'rentat de cara' el paquet de transparència fiscal proposat avui per la Comissió Europea

Les conseqüències d'aquesta opacitat són devastadores per a les arques dels estats, que veuen com els beneficis declarats per les grans corporacions no es corresponen amb els impostos que paguen en els països on operen, on generen valor.

La proposta de transparència fiscal posada sobre la taula avui per la Comissió Europea i que els països membres d'aprovar en els propers mesos, és clarament insuficient i no servirà per frenar l'evasió i elusió fiscal de grans empreses ni per evitar escàndols com el recent LuxLeaks.

"És un pas important que la Comissió Europea reconegui la lluita contra l'evasió i l'elusió fiscal com una prioritat, però el text presentat avui és preocupant per la seva falta d'ambició. La Comissió utilitza un llenguatge contundent en reconèixer que les grans empreses han de 'pagar la seva part justa' i fa servir termes com 'competència lleial', però no té accions concretes que permetin portar aquest control a la pràctica ", afirma Susana Ruiz, responsable de Justícia Fiscal d'Oxfam Intermón.

"Els canvis normatius que s'estan produint són el resultat dels escàndols mediàtics i la pressió de la societat civil. Per això crida l'atenció que aquest paquet presentat avui per la CE tanqui les portes de la informació a la ciutadania. La proposta no permetrà conèixer on guanyen diners i on paguen els seus impostos les grans empreses, ni cap a on desvien els seus beneficis per aconseguir pagar el mínim d'impostos ", afegeix Ruiz.

Només a Espanya es calcula que el frau fiscal és de més de 59.000 milions d'euros anuals (el 72% dels quals correspon a les grans empreses i a les grans fortunes) això suposa una quantitat superior a tot el pressupost de sanitat del nostre país. Mentrestant la inversió d'empreses espanyoles cap a paradisos fiscals es va incrementar en un 205% en l'últim any i les empreses de l'IBEX35 van augmentar en un 44% el nombre de filials en aquests territoris entre 2012 i 2013.

La mateixa Comissió Europea estima que el frau fiscal costa cada any a la UE 1 billó d'euros (equivalent al PIB d'Espanya), xifra amb la qual es podria més que duplicar la despesa per càpita en salut per als europeus

"En aquests moments la ciutadania europea no pot tolerar una falta d'ambició i concreció sobre un tema vital que té conseqüències directes sobre les polítiques públiques i el seu benestar. El pla d'acció que es presenti a l'estiu ha de ser definitiu per tancar els forats que avui permeten l'elusió i evasió fiscal de les grans corporacions", conclou Ruíz.