10/02/2018

Oxfam Intermón condemna els esdeveniments ocorreguts a Haití el 2011 i a Txad el 2006

Les nostres disculpes més sinceres a les víctimes i a totes les persones que s'han sentit defraudades o indignades per aquesta situació

Des d'Oxfam Intermón volem compartir amb les persones que són les nostres sòcies, amigues i col·laboradores, la nostra tristesa, indignació i vergonya pel repugnante comportament d'alguns treballadors d'Oxfam a Haití el 2011, així com la nostra solidaritat amb les dones, la dignitat de les quals es va violar i els seus drets van ser trepitjats. Les nostres disculpes més sinceres a totes les persones que s'han sentit defraudades o indignades per aquesta situació. Les noves acusacions sobre l'ús de treballadores sexuals al Txad el 2006 ens deixa encara més consternats per aquests comportaments inacceptables.

Tots els homes i dones que treballem a Oxfam, tant a la filial espanyola, Oxfam Intermón, com als 90 països on som presents, estem volcats en què aquests fets no es tornin a repetir i que, si arribés el cas, es proporcioni una resposta interna, immediata i legal si procedeix. Un compromís que no és nou: des de 2011 hem reforçat els nostres protocols interns d'actuació en aquest sentit.

Un sol cas d'assetjament sexual o de conducta inadequada ha de ser suficient perquè actuem amb força i amb transparència. La equitat de gènere i els drets de les dones són part essencial de la nostra identitat i de la nostra causa, i això fa encara més flagrant el fracàs de l'organització al permetre que aquests fets ocorrin.

No és excusa que els fets passessin fa set anys i que afectessin a un petit grup de persones en una organització en la qual treballen 10.000 persones. Tampoc que s'investiguessin els fets i es prenguessin mesures contra els responsables. Ni tan sols que, si aquests fets han arribat a la premsa i al públic en general, és perquè Oxfam Gran Bretanya va realitzar en el moment una exhaustiva investigació, i no a l'inrevés.

Oxfam Gran Bretanya va informar en el seu dia en diferents comunicats tant de l'obertura de la investigació com que s'havia conclòs en el descobriment de comportaments inadequats per part de sis persones que ja havien deixat l'organització. Aquesta informació es va comunicar en el seu moment, però TheTimes ha publicat el cas set anys més tard.

La investigació que es va dur a terme no va confirmar que hi haguessin menors implicats, cosa que en qualsevol cas no es reduiria a una condemna condemnable.

Com ja hem informat, Oxfam ha anat dotant-se de diferentes eines per evitar casos com aquest a tot el món, algunes d'elles adoptades a partir del que va passar a Haití: un codi de conducta de compliment obligatori, mecanismes de denúncia confidencials i equips especialitzats. Dia a dia seguim buscant la manera d'arribar a l'excel·lència en la integritat i el respecte als nostres valors.

Així mateix, treballarem per tenir una base de dades comuna de tots els països on treballa Oxfam per assegurar-nos que conductes com aquestes estan registrades i es prenen mesures. De la mateixa manera, existeix la voluntat de col·laborar amb altres organitzacions per compartir també aquests casos i impedir que certes persones continuïn treballant en un sector amb persones vulnerables.

Sabem que és un tema sensible que ha afectat la nostra relació amb la ciutadania, siguin persones associades o no de la nostra organització. Per això, sense restar ni un mínim de gravetat a l'ocorregut, volem confirmar a les persones que col·laboren amb nosaltres i amb tota la societat el nostre compromís amb la integritat i la protecció de les dones i de les persones més febles, així com assegurar-nos que tenim protocols d'actuació sòlids que millorem de forma contínua amb l'experiència.

Amb més de 2.000 programes, segons dades de l'exercici 2016-2017, Oxfam està recolzant a més de 19,2 milions de persones a tot el món (55% d'elles dones) per tenir una vida més digna. El suport de les persones associades i col·laboradores és fonamental per seguir estant al seu costat.