12/05/2017

Dia Mundial del Comerç Just

Oxfam Intermón convida al "activisme" a través del comerç just en la desfilada #NolesRebajes

L'acte s'emmarca en la iniciativa "No les rebajes", que apel•la al poder dels consumidors i les consumidores per canviar les indignes condicions en el sector tèxtil

La desfilada, on s'ha presentat la col•lecció primavera-estiu de la marca de moda sostenible Veraluna, ha comptat amb la presència de personalitats del món de la moda, l'esport i de la televisió

Gràcies a "No les rebajes", les vendes de productes de tèxtil de comerç just de l'organització han augmentat durant aquestes setmanes un 22% respecte del mateix període de 2016

Oxfam Intermón recomana més transparència a les cadenes de subministrament i que les empreses lluitin contra la desigualtat i la pobresa a través dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

@AgostinoLoffredi

Des que es llancés la iniciativa No els Rebaixos les vendes de tèxtil i complements de comerç just han augmentat un 22 per cent. A la foto, un moment de la desfilada.

@AgostinoLoffredi
"Al món, milions de persones que treballen en el sector tèxtil pateixen a dia d'avui condicions laborals extremes i la vulneració dels seus drets. En aquest escenari, comprar roba de comerç just es converteix en un autèntic acte de reivindicació i rebel•lia contra les males pràctiques del sector", segons la responsable de comunicació d'Oxfam Intermón, Marcela Ospina según la directora de Comunicación de Oxfam Intermón, Marcela Ospina

El One Ocean Club de Barcelona es va convertir ahir a la tarda en una passarel•la molt especial per acollir la desfilada de comerç just #NolesRebajes, organitzat per Oxfam Intermón, en què s'ha presentat la nova i acolorida col•lecció primavera-estiu de roba i complements de la marca de moda sostenible Veraluna, que comercialitza l'organització.

L'acte s'emmarca en la iniciativa "No les Rebajes", amb la qual es pretén sensibilitzar sobre les indignes condicions de treball de milions de treballadors i treballadores del sector tèxtil i convidar als consumidors i les consumidores a convertir-se en "activistes" per un comerç just. Amb la compra d'aquests articles s'opta per consumir productes de qualitat social i mediambientalment responsables.

La desfilada, organitzat dins de les activitats del Dia Mundial de Comerç Just, que es commemora demà 13 de maig, ha comptat amb la presència de personalitats del món de la moda, la televisió i l'esport com el top model Joan Pedrola, el presentador Javier Cárdenas, l'actriu Andrea Guasch, la Miss Món 2015, Mireia Lalaguna, i el tennista Sergi Bruguera, entre d'altres.

Acte de reivindicació a través del comerç just

Durant la presentació, la directora de Comunicació d'Oxfam Intermón, Marcela Ospina, va assenyalar: "Al món, milions de persones que treballen en el sector tèxtil pateixen a dia d'avui condicions laborals extremes i la vulneració dels seus drets. En aquest escenari, comprar roba de comerç just es converteix en un autèntic acte de reivindicació i rebel•lia contra les males pràctiques del sector"

"Consumir aquest tipus d'articles suposa que els productors i productores gaudeixin de millors condicions laborals i de la defensa dels drets dels trabajadores. Tenim l'oportunitat real d'influir perquè les grans cadenes de la moda assegurin condicions dignes en les seves cadenes de valor", segons Ospina.

Un 22% més de vendes en tèxtil i complements

Aquesta desfilada s'ha unit a les diferents accions que s'han dut a terme en el marc de la iniciativa "No les rebajes", que finalitza demà Dia Mundial de Comerç Just. Des que es va llençar el passat 27 d'abril en commemoració del quatre aniversari de l'esfondrament de l'edifici Rana Plaza a Bangla Desh, en què van morir 1.134 persones per no reunir condicions de treball mínimament segures, ha augmentat el nombre de consumidors i consumidores que han volgut convertir- a "activista" per un comerç just.

Les xifres parlen per si soles: les vendes totals de tèxtil i complements de comerç just de l'organització han augmentat durant aquestes setmanes un 22% respecte del mateix període de l'any passat. En concret, les vendes de samarretes han crescut un 90% en unitats i un 105% en facturació.

Tal com va ressaltar en l'acte el responsable de les Botigues Ciutadanes de Comerç Just d'Oxfam Intermón, Juanjo Martínez, "el balanç de la iniciativa és molt bo. Moltes persones han dit alt i clar, amb paraules i amb fets, que els importa el que la seva roba provoca i han pres consciència del seu veritable poder de canvi ".

Un canvi que, segons recomana l'organització en el document "No els rebaixis": el comerç just i el sector tèxtil: Transformant vides", vindria de la mà de concentrar esforços perquè les cadenes de subministrament siguin més transparents donant a conèixer el nom i la ubicació dels proveïdors, així com que contribueixin a lluitar contra la desigualtat i la pobresa a través de la consecució dels ODS.

Veraluna, moda i respecte units de la mà

La línia de roba i complements que s'ha vist a la passarel•la demostra que moda i respecte poden anar units de la mà. Aquestes peces de la marca Veraluna, que el 2012 va posar en marxa l'organització gràcies al suport inicial de Intropia, les elabora, majoritàriament, el grup productor de l'Índia Rajlakshmi Cotton Mills Ltd. LASC. Les seves productores realitzen el seu treball en el dia a dia en condicions segures i saludables, respectant els seus drets laborals. Al país asiàtic, Oxfam Intermón treballa amb altres 4 grups productors Craft Resource Center, Co-OPTEX, EMA i Creative Handicrafts.

Des de 1994 l'organització treballa amb cooperatives de comerç just associades a productes tèxtils. L'experiència d'aquestes dues dècades mostra evidències concretes que la defensa dels drets i tenir bones condicions laborals són possibles. A tot el món, més de 76.000 persones productores es beneficien d'aquesta relació comercial directa, d'elles, 2.400 són dones que formen part de grups tèxtils.

L'acolorida col•lecció de primavera-estiu de moda de comerç just, de la mateixa manera que l'àmplia gamma de productes que comercialitza de l'organització es poden adquirir a les 33 botigues ciutadanes de comerç just d'Oxfam Intermón, a la seva botiga en línia, així com en altres establiments de comerç just

Notes:

- La desfilada ha comptat amb el suport de les empreses Newyorkinas, Toni Pons, Cebado i Colors Up

-Material gràfic de la desfilada: https://intermon.resourcespace.com/?c=7398&k=65d7c76910

-Més informació sobre "No les rebajes": www.nolesrebajes.org

-Document "No les rebajes: el comerç just i el sector tèxtil: Transformant vides": http://nolesrebajes.org/wp-content/uploads/2017/04/No-les-Rebajes.pdf.

- Material gràfic i infografies: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B85Xv6OWL5fsZDZuT1N5aE1MQmc

Més informació de comerç just: www.oxfamintermon.org/comercjust