22/09/2014

"No em descartis"

Oxfam Intermón llança un "fals" reality per cridar l'atenció sobre les conseqüències que les retallades en cooperació tenen sobre les persones més pobres

La reducció de gairebé un 70% del pressupost per a cooperació al desenvolupament des de l'inici de la crisi té un impacte immediat en la vida de milions de persones.

Oxfam Intermón llança avui la campanya "Sí m'importa" per convidar a la ciutadania a mobilitzar-se en favor de l'ajuda al desenvolupament.

Imatge de '3de10, el reality de la cooperació'. (c) Oxfam Intermón

Només tres dels deu participants del "reality show" podien salvar-se. La resta, els altre 7, havien de ser "descartats", perdent les millores que en la seva vida i la de les seves comunitats ha portat la cooperació i posant en risc les seves vides. D'aquesta manera crua i sarcàstica Oxfam Intermón ha volgut sacsejar consciències i presentar de forma gràfica i directa les conseqüències que les retallades en Cooperació Internacional (gairebé un 70% des que va començar la crisi) tenen sobre la vida de les persones més vulnerables.

"Descartar persones és inhumà i pervers, però és el que està passant amb les retallades de la cooperació al desenvolupament. Això és el que hem volgut reflectir amb '3de10, el reality de la cooperació': que de forma descarnada agités consciències i fos una crida d'atenció a la deshumanització davant el dolor a través d'un format diferent que arribés a tota aquesta part de la ciutadania que desconeix quin és l'impacte d'aquesta retallada acumulada del 70% ", explica Zinnia Quirós, responsable de la campanya.

"Només el 2014 prop de 3.000 persones es van ofegar al Mediterrani fugint de la pobresa i els conflictes, alhora que cada dia milers més tracten d'arribar a una Europa en crisi. La cooperació hauria de ser la nostra resposta natural davant d'aquest patiment. Però a Espanya, frontera sud d'Europa, s'ha castigat aquesta política pública més que en cap altre país ", assenyala Jaime Atienza, director de campanyes d'Oxfam Intermón.

El "reality", que va comptar amb el suport de personatges populars del cinema i els mitjans de comunicació però es va difondre de forma anònima, va circular per les xarxes socials com si d'un nou concurs televisiu es tractés. En a penes una setmana, uns 60.000 ciutadans van veure els vídeos, els van compartir i es van sumar a l'àmplia conversa que va generar a les xarxes socials.

"Sí m'importa"

El reality va ser només el preludi per agitar consciències de la campanya "Sí m'importa" (www.simeimporta.org) que avui llança Oxfam Intermón per denunciar, informar i generar un corrent ciutadana que reivindiqui la importància de la cooperació al desenvolupament i que demostri que a la societat espanyola sí que li importa aquesta política pública. Una iniciativa en la qual, a més del fals reality, s'utilitzaran altres vies de comunicació alternatives com el còmic, el teatre, l'art contemporani o el cinema.

"La lluita contra la pobresa i la desigualtat al món no és responsabilitat exclusiva de les ONG, sinó de totes i tots, inclosos els estats. Les mesures d'austeritat, lluny de salvar-nos de la crisi, estan suposant grans retallades en les polítiques públiques, inclosa la cooperació al desenvolupament, que està patint un càstig desproporcionat. Reduir l'ajuda al desenvolupament per tallar el dèficit, és tan ridícul com tallar els cabells per aprimar ", afirma Quirós.

L'ajuda al desenvolupament funciona i continua sent necessària per salvar i millorar la vida de milions de persones al món. En les últimes dues dècades s'ha aconseguit que 700 milions de persones sortissin de la pobresa extrema, que més de 2.100 milions tinguin accés a fonts millorades d'aigua potable, reduir en un 41% la taxa de mortalitat de nens menors de cinc anys o en un 47% la taxa de mortalitat materna a tot el món.

No obstant això, encara queden grans reptes: 1.200 milions de persones segueixen vivint en la pobresa extrema; 2.500 milions no tenen accés a sanejament bàsic ni aigua potable, una de cada vuit pateix malnutrició crònica, 57 milions de nens i nenes segueixen sense poder escolaritzar i tres milions de nens nounats moren cada any per causes evitables.

"Sí m'importa hauria de ser un clam popular. Perquè ens importa el que li passa a l'altre, estigui dins o fora de les nostres fronteres. La pobresa i la desigualtat són problemes globals que tenen el mateix rosto humà siguin on siguin. Per tant demanden solucions i accions globals en què ens impliquem tots i totes ", conclou Jaime Atienza.

Nota:

Famosos amb causa. Entre els famosos que han col·laborat amb aquesta iniciativa i donat suport a la campanya figuren periodistes com Rosa Montero i Júlia Otero, actors com Alex Gadea, Alberto Jiménez i Marta Larralde, el youtuber ElRubius i la periodista Marta Nebot, que ha actuat com a presentadora del fals reality.

Més informació:

Visitar la pàgina de "reality": www.3de10.tv
Veure vídeo teaser: http://bit.ly/1BXlsYt
Veure web de la campanya "Sí m'importa": www.simeimporta.org

Per descarregar els vídeos en alta resolució, anar a: https://my.zyncro.com/files/QCxsJ57