09/02/2018

Reacció d'Oxfam Intermón davant el cas d'Oxfam Gran Bretanya a Haití publicat per The Times

La història publicada a The Times d'Anglaterra sobre abús de poder i explotació sexual a Haití per part de personal d'Oxfam Gran Bretanya és una forta crida d'atenció per als diferents membres de la confederació Oxfam arreu del món. La nostra defensa dels drets de les dones, sobretot en situació de vulnerabilitat, és part de la nostra identitat. Estem del costat de les víctimes i demanem una actuació contundent i transparent davant de casos d'assetjament i abús.

El cas reportat per aquest mitjà, que data de 2011 i va ser tancat després de la corresponent investigació, no va implicar a cap membre del personal d'Oxfam Intermón passat o present. El 2011 Oxfam Intermón treballava a Haití amb una línia de gerència diferenciada i aquest cas en cap moment va implicar al nostre equip.

Oxfam Intermón, com membre de la confederació global Oxfam, té una política de zero tolerància davant de qualsevol cas d'assetjament i abús sexual.

A Oxfam Intermón, disposem d'un marc d'integritat que es concreta en un codi de conducta assumit per tots els treballadors i totes les treballadores de l'organització. Tenim mecanismes de denúncia disponibles i confidencials per a qualsevol persona. Responem a totes les denúncies obrint investigació quan cal, comptant per a això amb suports especialitzats. Cuidem les persones acompanyant a les víctimes i prenem les mesures disciplinàries necessàries amb els membres del personal implicats.

L'abordatge d'Oxfam Intermón davant l'assetjament i abús sexual és assegurar que l'organització disposa de mesures per dissuadir qualsevol risc potencial (polítiques vinculades al nostre marc ètic, model de lideratge, espais de treball segurs, entre d'altres). Busquem assegurar que els casos afloren per poder treballar-los i actuem amb contundència, transparència i rendició de comptes al seu voltant.

DECLARACIÓ D’OXFAM GRAN BRETANYA

El comportament d'alguns membres del personal d'Oxfam descobert a Haití el 2011 va ser totalment inacceptable, contrari als nostres valors i els alts estàndards que esperem del nostre personal. Tan aviat com vam tenir constància de les acusacions vam iniciar immediatament una investigació interna.

El nostre objectiu principal en tot moment va ser anar fins al fons i prendre mesures contra els involucrats i anunciem públicament, incloent-hi els mitjans, tant la investigació com les mesures que prenem com a resultat de la mateixa.

Quatre membres del personal van ser acomiadats com a resultat de la investigació-tres, inclòs el director al país, van renunciar abans del final d'aquesta investigació. Les denúncies que nenes menors d'edat van poder haver-se vist afectades no van ser provades.

Després de la investigació duem a terme una revisió exhaustiva del cas que va resultar en la creació d'un Equip de Protecció específic i una línia de denúncia confidencial com a part d'un paquet de mesures per garantir que fem tot el possible per protegir al nostre personal, prevenir l'abús sexual i la mala conducta i millorar la forma en què abordem qualsevol acusació.

Notes per a editors:

· Oxfam va publicar un comunicat de premsa el 5 d'agost de 2011 dient que havíem iniciat la investigació i un altre el 5 de setembre anunciant el resultat.

· El patronat d'Oxfam, la Comissió de Charities (ONGs, del Parlament) i DFID (Agència de cooperació del Foreign Office), així com altres donants importants del nostre treball a Haití, incloses la UE, l'OMS i les agències de l'ONU, es van mantenir informats de la investigació i el seu resultat.

· La Comissió de Charities va confirmar que Oxfam havia pres les mesures apropiades i que, per tant, no tenia "preocupacions reguladores".

· Les troballes de mala conducta es relacionaven amb ofenses incloent intimidació, assetjament, intimidació i falta de protecció del personal així com a conducta sexual inapropiada.

· A l'inici de la investigació, el director de país va assumir la plena responsabilitat dels esdeveniments que es van dur a terme sota la seva administració i va renunciar sobre la base que va cooperar plenament i va recolzar la investigació.