25/10/2016

Un total de 25 ciutats es comprometen a ser Zones Lliures de Paradisos Fiscals

• Oxfam Intermón ha llançat avui la campanya Zones Lliures de Paradisos Fiscals, amb la qual pretén que les institucions públiques incorporin criteris ètics en les seves licitacions
  • Ciutats com Barcelona, Saragossa, Sevilla, Alacant, entre d'altres, ja han aprovat una moció per la qual es comprometen a ser ZLPF
  • La iniciativa també té per objectiu sensibilitzar i mobilitzar a la ciutadania perquè la doni suport en l'àmbit local
(c) Raúl Briceño

Miguel Alba, responsable de Fiscalitat i Sector Privat d'Oxfam Intermón i Carlos Sánchez Mato regidor d'Economia i Hisenda de l'Ajuntament de Madrid.

(c) Raúl Briceño

Oxfam Intermón ha presentat avui la campanya Zones Lliures de Paradisos Fiscals -ZLPF-, amb l'objectiu que les institucions públiques, com ajuntaments i diputacions, incorporin en les seves polítiques de contractació pública criteris que incentivin un comportament fiscal més responsable per part de les empreses licitadores. A dia d'avui, 25 municipis ja han aprovat una moció per a ser ZLPF.

Barcelona, Sevilla, Saragossa, Murcia, Alacant i Madrid han marcat avui l'inici de la campanya que es prologarà fins al 3 de novembre amb actes en més de 20 ciutats. A Barcelona Sevilla i Saragossa s'han realitzat accions simbòliques de reconeixement per comprometre a ser territoris lliures de paradisos fiscals, com les que es faran al llarg d'aquests dies a les ciutats que ja han aprovat la moció. En ells, a més se'ls animarà a que segueixin avançant en habilitar la normativa necessària per a la seva aplicació.

A les ciutats que encara no han aprovat la moció, es desenvoluparan actes per "convidar" al municipi a convertir-se en ZLPF com el celebrat avui a Madrid.

Simbòlic “M’agrada”

L'Ajuntament de Barcelona és el que més ha avançat per esdevenir ZLPF des que el 19 de maig passat aprovés un decret, pel qual es regula no contractar empreses que desvien beneficis cap a paradisos fiscals per evadir impostos. Al consistori barceloní, el director de Catalunya d'Oxfam Intermón, Francesc Mateu, ha lliurat un simbòlic "M'agrada" al primer tinent d'alcaldia, Gerardo Pisarello, en reconeixement als passos que estan donant per convertir-se en ZLPF.

Mateu ha destacat "l'actiu paper que juga l'Administració Pública com a actor determinant en l'economia espanyola. Les contractacions públiques a Espanya equivalen al 25% del PIB. El paper irresponsable de les empreses en aquesta matèria causa greus minves en els recursos públics necessaris per emprendre polítiques socials".

El primer tinent d'alcaldia ha explicat: “Volem garantir en la contractació pública municipal la transparència i la competència en igualtat de condicions entre les empreses i no volem ser còmplices ni quedar-nos de braços plegats davant els que defrauden tributar on realitzen l’activitat econòmica i s’omplen la boca amb la paraula pàtria. Per això, a Barcelona hem aprovat un decret que fixa en tots els plecs una clàusula essencial que obliga a les empreses licitadores a declarar si tenen relacions amb paradisos fiscals i permet rescindir el contracte si incompleixen aquesta clàusula, és a dir, si falsegen la declaració de no operar de forma il•lícita en paradisos fiscals.

Això vol dir que si es demostra que una empresa o la seva filial realitza una activitat delictiva en un paradís fiscal -com ara blanqueig de capitals, frau fiscal o contra la Hisenda Pública-, podem rescindir els contractes, el que fins ara no havia estat previst en la normativa municipal. Demostrem doncs que les coses es poden fer de forma diferent”, segons Pisarello

En l'àmbit autonòmic, les comunitats de Navarra, Catalunya, Aragó i Castella-la Manxa també s'han sumat a la iniciativa aprovant mocions.

Invitació per declarar-se ZLPF

A Madrid, el responsable de Fiscalitat i Sector Privat d'Oxfam Intermón, Miguel Alba, ha lliurat una simbòlica invitació al delegat d'Economia i Hisenda del consistori madrileny, Carlos Sánchez Mato, perquè la ciutat es declari territori lliure de paradisos i aprova la moció.

El portaveu de l'organització ha demanat a la corporació municipal que doni els passos necessaris per convertir-se en ZLPF. "Les pràctiques de les empreses que eludeixen impostos minen la capacitat de finançament dels organismes públics amb recursos necessaris per emprendre polítiques socials. A Espanya, el 72% del frau fiscal prové de grans empreses i grans fortunes i els paradisos fiscals són el principal forat negre".

La utilització de paradisos fiscals és una pràctica que es consolida, com ho demostra que la inversió espanyola en ells hagi augmentat en un 205% en menys d'un any i que totes les empreses de l'Íbex 35 tinguin filials en ells. Representa el 24% del total de la inversió espanyola a l'estranger.

En l'acte, el regidor d'Economia i Hisenda ha anunciat: "Pròximament s'incorporarà en breu una clàusula específica per a la contractació pública de l'Ajuntament de Madrid, els seus organismes autònoms i empreses municipals. Les empreses que optin a contractes públics hauran de presentar declaració que no han realitzat operacions financeres considerades il·legals en comptes bancaris domiciliades en paradisos fiscals. Es tracta d'un primer pas, dins de les competències municipals, que hauria d'anar acompanyat d'una normativa estatal decidida contra els paradisos fiscals."

La ciutadania, impulsora de canvi

A més, Alba no ha volgut oblidar el paper imprescindible que juga també la ciutadania com "impulsora de canvi en pràctiques que contribueixen a una fiscalitat justa en l'àmbit local. Aquests avenços locals poden aconseguir canvis d'abast global ".

Amb aquesta perspectiva, la campanya també té com a objectiu sensibilitzar i mobilitzar a la ciutadania perquè tingui tolerància zero amb els paradisos fiscals.

Fiscalitat justa enfront dels forats negres

La iniciativa ZLPF s'emmarca dins de la campanya IGUALS, amb la qual Oxfam Intermón denuncia que la desigualtat extrema i creixent és la principal causa de la pobresa al món i defensa que una de les solucions per aconseguir-ho és tenir una fiscalitat justa i progressiva.

Els paradisos fiscals representen una autèntica xacra per aconseguir aquesta fiscalitat justa. Segons l'informe “¿Beneficios para quién?” d'Oxfam Intermón, en què s'analitza el comportament fiscal de les empreses que conformen l'IBEX-35, totes tenen filials en paradisos fiscals. El total de les 35 empreses van mantenir durant el 2014 un total de 891 filials en paradisos fiscals.

Nota per editors:

Més informació:  http://bit.ly/StopParaisos

Texte de la moció http://www.oxfamintermon.org/minisites/zonaslibres/downloads/Modelo_de_m...

Guía per a ajuntaments: http://www.oxfamintermon.org/minisites/zonaslibres/downloads/Guia_para_a...

Contacte per a mitjans:

María Herranz Gete