info@OxfamIntermon.org | 902 330 331 | 933 780 165

07/11/2016

Espanya falla en la lluita contra el canvi climàtic

• Espanya falla en les dues vies per combatre el canvi climàtic: reducció d’emissions i aportació de fons per mitigació i adaptació al canvi climàtic.
  • L’Estat espanyol ha desemborsat menys de l’1% dels fons compromesos i signats.
  • Desastres associats al canvi climàtic obliguen a 62.000 persones a abandonar les seves cases cada dia.

El Govern espanyol ha de posar fi a la seva actual actitud de negligència en matèria de lluita contra el canvi climàtic i comprometre’s durant la COP 22 a treballar amb fermesa en les dues vies per combatre’l: minvar les emissions de gasos d’efecte hivernable (GEI) i fer una contribució justa, gairebé 500 milions d’euros fins 2018, segons càlculs d’Oxfam Intermón, per la mitigació i especialment per l’adaptació dels països més pobres als impactes del canvi climàtic, a través del Fons Verd del Clima.

Coincidint amb l’apertura a Marrakesh de la Conferència sobre el Canvi Climàtic COP 22, Oxfam Intermón publica l’informe “Contra vent i marea: Espanya ja no pot posar més excuses en la lluita contra el canvi climàtic", en el qual demana un canvi urgent en aquesta matèria. L’ONG ha engegat una campanya de recollida de signatures per què el Govern espanyol compleixi amb els seus compromisos.

Fins ara, Espanya ha desemborsat menys d’un 1% del que es va comprometre pel període 2015-2018 al fons Verd del Clima: no arriba a un milió d’euros dels 120 milions que va confirmar que desembutxacaria. Segons càlculs d’Oxfam Intermón basats en el PIB, la contribució justa de l’Estat espanyol hauria de ser de 540 milions de dòlars (prop de 500 milions d’euros al canvi actual).

Per l’any 2017, segons l'acord entre Espanya i el Fondo Verd, l’Estat espanyol haurà de desemborsar almenys 17 milions d'euros. Esperem que els pressupostos que es presentin per aquest any incloguin aquesta transferència i que vagin més enllà per aconseguir aconseguir la xifra de 500 milions d'euros en 2018. En el costat de les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI), Espanya és el tercer país europeu que més les ha augmentat en el període 1990-2014.

Segons l'ONG la meitat més pobra de la població mundial – aproximadament 3.600 milions de persones – només genera al voltant del 10% del total de les emissions mundials de GEI, i no obstant això viu majoritàriament als països més vulnerables davant el canvi climàtic, patint per tant els seus efectes de forma desproporcionada. Són també les poblacions que tenen menys capacitat d'afrontar l'impacte del canvi climàtic. D'acord amb dades de l'Observatori de Desplaçament Intern 2015, des de 2008 fins a 2014, 22,5 milions de persones s'han vist desplaçades cada any de les seves llars a conseqüència de desastres naturals relacionats amb el canvi climàtic, la qual cosa equival a una mitjana de 62.000 persones per dia. L'any 2050 hi haurà 52 milions de nens amb malnutrició a Àfrica subsahariana, la meitat com a conseqüència del canvi climàtic. El canvi climàtic, combinat aquest any amb un fenomen del Niño especialment pronunciat, ha deixat al voltant de 60 milions de persones en risc de patir fam.

“Molts països van cap al desastre pels efectes del canvi climàtic mentre Espanya i bona part dels països desenvolupats miren cap a un altre costat i es renten les mans”, diu José María Vera, director general d'Oxfam Intermón. “Cal superar aquesta visió miop perquè estem tots en el mateix vaixell, encara que ara mateix els efectes del canvi climàtic se sentin més en les poblacions més pobres, que a més són les que menys responsabilitat tenen”.

En el seu recent informe global “Els fons climàtics a examen 2016” l'Organització mostra que dels gairebé 37.000 milions d'euros l'any declarats pels països rics com a fons de lluita contra el canvi climàtic, tan sol entre 10 i 19.000 milions estan realment dedicats a combatre’l.

D'aquesta quantitat, solament entre 3.600 i 7.200 milions es van destinar a ajudar a països pobres a adaptar-se als impactes del canvi climàtic, una quantitat que queda molt per sota del necessari. Espanya figura a la cua en fons destinats a adaptació, amb només el 8% del finançament aportat dedicat a aquesta fi en el període 2013-2014.

Un exemple de les greus conseqüències del canvi climàtic és Burkina Faso, un dels països on treballa Oxfam Intermón. Es tracta d'un país la població del qual depèn en un 80% de l'agricultura i la ramaderia de subsistència, i que ha vist augmentar la seva temperatura en 0,6 graus des de 1975, la qual cosa ha portat a un increment en la freqüència i intensitat dels desastres naturals i a una alteració del patró de pluges que provoca sequeres i inundacions.

Fati Marmoussa, de 26 anys, és agricultora a Burkina Faso. Explica les conseqüències de la sequera causada pel canvi climàtic: “Va haver-hi un moment en el qual ja no podía alimentar els meus fills. No en tenia prou”. Marmoussa participa en els projectes contra la malnutrició d'Oxfam Intermón. L'organització assenyala que les dones són un dels col·lectius més vulnerables davant els efectes del canvi climàtic: en moltes regions la seva discriminació té efectes en l'escassetat d'aliments, la propietat de la terra o la càrrega de treball.

“Al final es tracta d'un cercle viciós”, apunta Jose María Vera. “L'exposició a un clima imprevist i extrem fa que la població pobra sigui cada vegada més vulnerable, i per tant amb menys armes per defensar-se del proper embat meteorològic”. “Es tracta a més”, afegeix Vera, “d'una població silenciada que no té pes polític”.

Notes per editors:

Oxfam Intermon treballa a Burkina Faso i a desenes de països més amb les comunitats més vulnerables per enfortir la seva resistència enfront dels riscos del canvi climàtic amb projectes que inclouen la lluita contra la malnutrició, la provisió d'aigua potable o la millora de tècniques d'agricultura a través de diverses tècniques, incloent-hi la informació meteorològica a través de la ràdio i el telèfon mòbil.

Dades sobre desplaçats per desastres relacionats amb el canvi climàtic aquí.

Document que recull que la meitat més pobre del planeta només genera el 10% de les emissions

Materials disponibles:

Contacte de premsa: