11/01/2019

Oxfam Intermón denuncia que el pacte de Govern PP i Vox qüestiona drets humans fonamentals

Oxfam Intermón alerta sobre alguns dels punts de l'acord de Govern que el PP ha signat amb Vox ja que suposen revertir drets fonamentals i qüestionen pilars que garanteixen la justícia social

El primer dret que es posa en qüestió és el dret de totes les persones a tenir garantida la seva protecció i assistència quan deixen el seu país per buscar una vida millor. Aquest acord contradiu els drets d'aquells que fugen de la violència o el canvi climàtic a ser acollits en un país segur. A més, el pacte PP i Vox parla de la migració com una amenaça i no com un bé públic que milloraria la vida al nostre país. En el seu objectiu de frenar la migració, proposa violar drets garantits internacionalment per les convencions de drets humans i drets dels refugiats, i nega l'accés a la sanitat i l'educació de les persones desplaçades.

També ens preocupa la proposta que aquest acord posa sobre la taula de restringir les subvencions a organitzacions que no garanteixin un bé públic i puguin tenir determinades orientacions ideològiques. La societat civil és un actor molt rellevant a l'hora de reivindicar i garantir els drets humans de milions de persones vulnerables tant a Espanya com a la resta del món i és imprescindible garantir la continuïtat del seu treball. La decisió de què és un bé públic no pot estar determinada per motius de proximitat ideològica amb els postulats d'un determinat partit en el govern, i que això suposa un tancament d'espai per a la societat civil que ens sembla intolerable.

La proposta que inclou l'acord PP i Vox sobre centralitzar l'ajuda oficial al desenvolupament també posa és risc uns fons imprescindibles per lluitar contra la pobresa i desigualtat i salvar vides en crisis humanitàries fora de les nostres fronteres, fons ja molt retallats des de fa anys. A més, aquesta centralització suposaria la desaparició de línies molt rellevants com la de l'educació per al desenvolupament, que acosta a la població espanyola a la de tercers països. Acabar amb la cooperació andalusa suposa deixar de donar suport a la tasca de les 270.000 persones sòcies i 7.430 voluntàries que, a Andalusia el 2018, formen part de 66 ONGD. A través d'elles Andalusia dóna suport a més de 17,5 milions de persones en 66 països d'Àsia, Àfrica i Llatinoamèrica mitjançant de projectes de serveis socials bàsics (educació, salut, abastament d'aigua i sanejament), millora del bon govern, suport a organitzacions de la societat civil, agricultura, seguretat i sobirania alimentàries, o ajuda humanitària com per exemple als refugiats a l'Iraq o Síria.

Finalment, considerem molt greu el discurs de Vox dels últims dies que vol retallar els drets de les víctimes que pateixen violència masclista. L'acord entre PP i Vox no inclou aquest tema de manera específica, però des Oxfam Intermón considerem que la protecció i els recursos per a les víctimes de la violència contra les dones no pot quedar en qüestió i s'ha de garantir en qualsevol acord de Govern. En aquest sentit, esperem que prevalgui el pactat en l'acord entre PP i Ciutadans que parla de pacte per lluitar contra la violència masclista i la necessitat igualar els drets laborals de les dones i que es doti del pressupost suficient perquè aquestes mesures siguin efectives i tinguin un impacte positiu.

Tant l'acord de PP amb Vox com amb Ciutadans proposen una retallada dels impostos de patrimoni i successions, impostos que són clarament progressius, ja que graven als que més tenen. Aquesta retallada impositiva posa en perill polítiques públiques com l'educació i la protecció social que assegura la igualtat de drets de les persones més vulnerables.