25/07/2018

La joventut de vuit països d'Amèrica Llatina considera "normal" la violència masclista: Oxfam

• Els resultats d'un informe realitzat a Bolívia, Cuba, Colòmbia, El Salvador, Guatemala, Hondures, Nicaragua i República Dominicana demostren la persistència de la violència masclista en el dia a dia de les i els joves d'Amèrica Llatina.
  • L'estudi aborda a més possibles vies per a la seva transformació i veu en les xarxes socials i internet una oportunitat per al canvi.

Oxfam revela en un informe publicat avui que la violència masclista està molt present en la vida de les i dels joves llatinoamericans, que encara la consideren "normal". El document titulat Trencant Motllos: Transformar imaginaris i normes socials per eliminar la violència contra les dones, analitza els comportaments i creences dels i les joves de 15 a 25 anys de vuit països d'Amèrica Llatina i el Carib, al voltant de la violència i les relacions de parella.

Segons el resultat de 4.731 enquestes, 47 focus group i 49 entrevistes en profunditat entre la població enquestada, el document analitza els comportaments que (re) produeixen la violència masclista de la regió. A Bolívia, Colòmbia, Cuba, El Salvador, Guatemala, Hondures, Nicaragua i República Dominicana, 6 de cada 10 homes de 15 a 19 anys enquestats per Oxfam creuen que la gelosia és una demostració d'amor. Així mateix, un 65% d'ells pensa que quan una dona diu "no" a una relació sexual, en realitat vol dir "sí". Igualment, 7 de cada 10 consideren que la responsabilitat de ser tocades o acorralades és de les dones per la roba que fan servir i un 40% d'ells pensa que si una dona ha consumit alcohol, es presta a que un home tingui relacions sexuals amb ella, encara que estigui inconscient.

Per a María Reglero, responsable de Drets de les Dones d'Oxfam Intermón, "les dades són alarmants i fan evident que els imaginaris i normes socials de la regió es construeixen en clau masclista, classista i racista, i es van reproduint de generació en generació tant en els països d'Amèrica Llatina que han participat en l'estudi com a Espanya on 54 feminicidis han tingut lloc només en el que va de 2018".

Basades en una idea distorsionada de l'amor romàntic (de control, i no de company amorós), aquestes creences porten a la joventut a reproduir desigualtats i normalitzar situacions de violència masclista, com controlar la forma de vestir de la parella, les seves amistats i missatges en el telèfon mòbil, censurar les seves fotos a les xarxes socials, o exigir la seva ubicació i contrasenyes personals.

Si bé no és comú pensar que les dones joves pateixen violència per part de les seves parelles, ja que s'associa o visibilitza més en relacions de persones de més edat, d'acord a l'informe Trencant Motllos, el 56% de les dones i el 48% dels homes d'entre 20 i 25 anys tenen alguna coneguda del seu cercle proper que ha patit violència física o sexual en l'últim any. Igualment, 7 de cada 10 joves consideren la violència masclista com un problema greu al seu país.

En gairebé tots els països d'Amèrica Llatina i el Carib, hi va haver avenços legislatius contra la violència i el feminicidi; però no és suficient. La impunitat s'alimenta de la tendència a considerar "normal" actes de violència contra dones i nenes. La presència del masclisme en la música, literatura, pel·lícules, relacions familiars, amistats i parelles, com una cosa que es tolera i, fins i tot, que moltes vegades es celebra, té conseqüències concretes i greus: el 86% de dones i homes de 20 a 25 anys enquestats per Oxfam creuen que les seves amistats no intervindrien si un amic pegués la seva nòvia. A Colòmbia, nou de cada deu homes i dones creuen que les seves amistats tampoc ho farien.

"Les dades de Trencant Motllos demostren que el masclisme és acceptat i tolerat per molts joves a la regió. Aquest fet, especialment a Amèrica Llatina i el Carib -on tenim 14 dels 25 països del món amb major nombre de feminicidis-, d'encendre les alarmes perquè actuem de forma urgent. La normalització d'aquest masclisme "del dia a dia" moltes vegades acaba en les pitjors conseqüències. Prova d'això són les 1,831 dones assassinades el 2016 sense més motiu que el seu gènere, d'acord a xifres de CEPAL. Sabem que això pot i ja està canviant, i hem d'impulsar i donar suport als joves en aquesta transformació perquè visquin lliures de la violència de gènere", apunta Damaris Ruiz, coordinadora de Drets de les Dones d'Oxfam a Amèrica Llatina i el Carib.

La violència masclista té solucions

Per a Oxfam, la violència masclista no és un carreró sense sortida i és possible reduir-la i eliminar-la. "Part de la seva prevenció comença per conèixer, qüestionar i modificar aquests imaginaris i normes socials que normalitzen la desigualtat de gènere i la discriminació de dones, nenes i persones amb identitats de gènere diverses", afirma Maria Reglero.

A partir del document, es pot subratllar com a positiu que el 61% de joves de 15 a 25 anys rebutja la violència que succeeix als carrers i que el 90% reconeix moltes de les seves expressions. I, encara que és una minoria, no és silenciosa: el 29% de joves enquestats denunciaria una agressió cap a una dona.

A més, són encoratjadores i transformadores les contribucions des de les organitzacions feministes i els col·lectius de joves, el periodisme i l'activisme digital per generar noves iniciatives, crear xarxes, incidir políticament i obrir nous camins cap a la igualtat de gènere i un món lliure de violència masclista.

Notes:

·

L'estudi ha comptat amb el suport del Consell Llatinoamericà de Ciències Socials (CLACSO).

·

Trencant Motllos i el resum executiu, disponibles aquí per descarregar.