26/10/2018

Oxfam Intermón alerta que un civil mor cada tres hores a la guerra del Iemen

La organización internacional está pidiendo a España, a Reino Unido, Estados Unidos y a otros gobiernos que suspendan la venta de armas

La organització internacional està demanant a Espanya, Regne Unit, Estats Units i a altres governs que suspenguin la venda d'armes

Un civil ha estat assassinat cada tres hores en combats a Iemen des de principis d'agost, i moltes més persones sucumbeixen a la malaltia i la fam, ha afirmat Oxfam (Oxfam Intermón a Espanya). La coalició liderada per Aràbia Saudita i el govern reconegut internacionalment estan lluitant contra els hutis per controlar ports i ciutats clau al país.

Aquesta setmana Alemanya va detenir la venda d'armes a Aràbia Saudí després del assassinat del periodista Jamal Khashoggi a l'embassada d'Aràbia Saudita a Istanbul, i ha demanat a tots els estats de la UE que facin el mateix. Oxfam està demanant a Espanya, un Regne Unit, Estats Units i altres governs que suspenguin la venda d'armes als saudites degut a la seva indiferència per les vides de civils a la guerra del Iemen.

Els ciutadans del Iemen s'enfronten a la triple amenaça de la guerra, la malaltia i la fam. Entre el 1 d'agost i el 15 d'octubre, 575 civils van morir en els combats, inclosos 136 nens i 63 dones. S'han registrat més de 1,1 milions de casos de còlera en els últims 18 mesos, i més de 2000 d'ells han resultat fatals. Hi ha hagut més de 100 morts per diftèria en un període similar. L’ONU va advertir aquesta setmana que més de 14 milions podrien morir de fam si la guerra continua.

Muhsin Siddiquey, director d'Oxfam al Iemen, ha dit: "Tota vida perduda en aquest conflicte vergonyós, ja sigui a través d'atacs armats o de fam i malalties, ha de ser una indignació internacional”.

"Totes les parts en conflicte han de tenir en compte que són còmplices en aquesta crisi causada per l'home. Els governs han de complir amb totes les obligacions legals internacionals de fer tot el possible per evitar víctimes civils o danys a la infraestructura civil. "La comunitat internacional necessita urgentment fer tot el possible perquè totes les parts en aquesta guerra acordin un alto el foc".

Alça de preus i escassetat d’aigua

El dimecres, mentre el Govern espanyol, amb l'aprovació del PP i Ciutadans, defensava que no es podia frenar la venda d'armes a l'Aràbia Saudita, un atac militar va matar a 16 civils en un mercat de verdures a la ciutat d'Hodeida. A principis d'aquest mes, quan les 400 bombes espanyoles marxaven cap al país saudí, 15 civils, inclosos quatre nens, van morir i altres 23 van resultar ferits quan un atac aeri de la coalició liderat per Saudita va impactar en dos autobusos carregats de passatgers en un punt de control al sud-est de la ciutat. Un atac a terra en un camp per a persones desplaçades al sud de Hodeida va matar una jove i va ferir a set persones més, inclosos sis nens.

La recent depreciació del rial iemení ha provocat que el preu dels aliments disponibles localment es dispara en els mercats. El Iemen depèn de les importacions de molts aliments bàsics, però els importadors estan intentant comprar dòlars per portar gra al país.

El combustible també ha augmentat considerablement de preu. El preu mitjà nacional d'un litre de dièsel és un 280 per cent més alt que el preu pagat abans que comencés el conflicte el març de 2015. Moltes persones confien en les camions per distribuir aigua neta, però si això es torna massa costós o no està disponible, es poden recórrer a fonts d'aigua no potable, augmentant el risc de malalties.

Oxfam treballa a Iemen des de fa més de 30 anys. Des que va començar el conflicte el 2015, ha fet arribar l'ajuda humanitària a més de 3 milions de persones en nou governacions del país. L’ONG proporciona aigua i sanejament, diners en efectiu i vals per comprar aliments. Actualment ajuda a les persones desplaçades a les ciutats de Hodeida, Hajjah i Taiz, proporcionant-los menjar i diners. Oxfam també planifica intensificar les seves intervencions a Hodeida, principalment amb projectes d'aigua.

Nota per a editors:

• Portaveus disponibles per a entrevistes

• Recollida de firmes perquè el Govern cessi la venda d'armes a Aràbia Saudita https://bit.ly/2BJHnZ2