05/12/2018

Oxfam Intermón demana màxim consens al voltant del Pacte Mundial sobre Migració

• Preocupació per l'abandó del pacte dels EUA, Israel, Hongria i altres països
  • L'organització demana posar fi a la violència contra les dones i nenes migrants

10/12/2018

Oxfam (Oxfam Intermón a Espanya) dóna la benvinguda al Pacte Mundial sobre Migració que s'adopta a la Cimera de Marràqueix els dies 10 i 11 de desembre, perquè estableix per primera vegada en la història un marc de coordinació internacional per facilitar una migració segura, ordenada i regular.

L'organització considera que, tot i que no és un text vinculant, el pacte és el primer del seu tipus que es firma a nivell mundial i, a més, es recolza en alguns compromisos previs, ja recollits pel dret internacional, que sí que són vinculants. A més, proveeix mecanismes de seguiment i convida a prendre iniciatives locals, nacionals i regionals per a la seva implementació, de manera que la clau no és només la seva adopció, que marca el principi del camí, sinó el compromís amb la seva posada en marxa.

Oxfam Intermón considera preocupant que països com els EUA, Hongria, Àustria, Polònia, Austràlia, la República Txeca i Israel hagin abandonat el pacte. "Ens preocupa el missatge de rebuig al multilateralisme com a resposta als reptes globals que envien amb la seva retirada", diu Eva Garzón, responsable de Desplaçament Global d'Oxfam Intermón. "La migració és un fenomen mundial que ha de ser gestionat de forma conjunta i realista, en la línia que proposa el Pacte".

"La seva negativa a signar-lo confirma, d'altra banda, que l'acord té rellevància encara que no sigui vinculant. Si no tingués transcendència no despertaria el rebuig de governs amb pràctiques migratòries que en molts casos violen dels drets humans", diu Garzón. El text aborda qüestions d’índole diferent, com l'accés a serveis socials bàsics i ocupació digna, la lluita contra la migració irregular o l'ampliació i flexibilització de les vies legals per migrar, des del respecte a la sobirania dels estats.

Oxfam Intermón ha contribuït amb nombroses organitzacions al text del Pacte, incidint en prioritats com la participació de les persones migrants en les decisions que els afecten, l'empoderament de les dones o el reconeixement de l'impacte del canvi climàtic en el moviment de les persones. "El pacte és el primer de la seva naturalesa a reconèixer les necessitats de protecció i assistència de les persones desplaçades pel canvi climàtic", explica Eva Garzón.

Posició d'Espanya

Oxfam Intermón valora positivament el compromís del Govern espanyol en suport a aquest Pacte Mundial sobre Migració. També li demana al Govern que utilitzi les seves relacions bilaterals per convèncer els països que estan abandonant el pacte que li donin suport per garantir els drets de les persones que es desplacen.

L'organització també llança un missatge clar als diferents grups polítics que estan utilitzant el debat migratori amb missatges negatius i de por. És vital que, sent conseqüents amb el compromís d'Espanya amb el Pacte Mundial sobre Migració, tot el discurs polític canviï radicalment. En aquest sentit Oxfam Intermón demana als diferents partits polítics que canviïn els seus missatges i generin un discurs que posi en el centre els drets de les persones migrants i abordi el desplaçament com un bé global que cal gestionar posant a les persones en primer lloc.

Dones migrants al centre

Oxfam Intermón promou, en el marc de la cimera de Marràqueix, un manifest pels drets de les dones migrants per exigir un enfocament de gènere en les polítiques migratòries, ara i en el futur.

El manifest, de set punts, exigeix ​​entre d’altres coses la fi de la violència i l'explotació que afecten dones i nenes en els seus països d'origen, trànsit i destí. Demana garantir la justícia per aquests crims i assegurar-se que les dones i nenes puguin denunciar sense risc de detenció o deportació, a més de posar en marxa mesures concretes per posar fi a la violència al món laboral.

A més, el manifest demana assegurar la participació de les dones en la presa de decisions sobre les polítiques migratòries que tenen un impacte sobre les seves vides a tots els nivells. Això implica comprendre els drets específics de les dones migrants i garantir el seu accés a serveis públics, incloent serveis de salut sexual i reproductiva.

El manifest recull altres punts relatius a la participació, la no discriminació, el reconeixement dels drets laborals o la inversió en desenvolupament equitatiu.

Notes per a l’edició:

Hi ha portaveus disponibles per a entrevistes.

Text del manifest de Marràqueix pels Drets de les Dones.