28/04/2017

Oxfam Intermón s’uneix a un programa pioner per protegir persones refugiades sirianes

Aquesta iniciativa és un exemple únic a Europa ja que es tracta d'un projecte promogut per la societat civil i que compta amb el suport per un Govern de la Unió Europea

Oxfam (Oxfam Intermón a Espanya) s'ha sumat a un programa per ajudar a refugiats i refugiades sirians a trobar refugi a Europa. 60 persones, entre les quals diverses famílies, arribaran avui a Itàlia per obtenir asil com a part d'un programa de visats humanitaris que té el suport del Govern italià. Aquestes persones seran acollides per Oxfam a la regió italiana de la Toscana, durant el període que duri la gestió del seu procés d'asil.

Aquest projecte, denominat “Corredor Humanitari”, permet a les persones arribar a Europa per demanar asil a través d'una ruta legal i segura, sense haver d'arriscar les seves vides al mar o en perillosos desplaçaments per terra. En el que portem d'any ja han mort més d'1.000 persones intentant creuar el Mediterrani.

Aquesta iniciativa és un exemple únic a Europa ja que es tracta d'un projecte promogut per la societat civil i que compta amb el suport d’un Govern de la Unió Europea. La seva intenció és ajudar durant 2017 a 500 persones que actualment estan situades en tres països de trànsit: Líban, el Marroc i Etiòpia.

Paula San Pedro, responsable d'incidència humanitària d'Oxfam Intermón, afirma: “Les persones que intenten arribar a Europa solen estar desesperades, lluitant per trobar una vida digna i fora de perill. Per a moltes d'elles arriscar les seves vida en embarcacions poc segures és l'últim recurs per escapar a la violència, el desastre i la pobresa. Ara els estem oferint una ruta alternativa perquè puguin arribar a Europa de forma segura”.

El programa ha estat impulsat per tres organitzacions religioses: la Comunitat de Sant Egidi, la Unió d'Esglésies Metodistes i l'Església Valdense, amb l'autorització del Govern italià. Oxfam Itàlia s'ha sumat aquest any al projecte per acollir a sirians durant el procés de recepció. Oxfam també proporcionarà a aquestes persones assistència legal i ajuda per accedir als serveis de mediació cultural i cursos d'italià, així com treball i supervisió de l'educació per unes 250 persones.

El programa “Corredor Humanitari” selecciona a persones que són, segons ACNUR (Agència de les Nacions Unides per als Refugiats) susceptibles de ser reconegudes com a refugiats a Itàlia o particularment vulnerables, com per exemple els que han patit abusos, menors no acompanyats, famílies amb nens, dones amb nens, gent gran o malalts.

Fatem, una dona siriana de 28 anys, mare de dos fills, que acaba d'arribar a Itàlia i forma part del primer grup de persones acollides per Oxfam, afirma: “Només volem ser feliços. No volem viure dia a dia sota el temor constant de no poder ser-ho. Els meus fills necessiten l'oportunitat de tenir un futur millor”.

“No vam poder trobar feina a Líban. I, pel que fa al lloguer, els propietaris dels habitatges no són precisament compassius. El meu fill és discapacitat, necessita un sostre sota el qual acollir-se”, explica Ayman, pare de tres fills, que també trobarà refugi a Itàlia.

Els estats membres de la Unió Europea estan donant l'esquena a aquestes persones, tancant les seves fronteres o elaborant plans com el conveni UE- Turquia o amb Líbia. “Els estats membres de la UE han fracassat en l'intent de trobar rutes segures i regulars cap a Europa així com en la creació d'assentaments i projectes humanitaris d'admissió per als refugiats. Les organitzacions ens hem posat a treballar perquè han detectat que existeix una gran necessitat. Aquest programa mostra que és possible oferir rutes més humanes cap a Europa que les que fins ara han proporcionat els governs”, afegeix San Pedro.

Com a conseqüència de la falta de llocs d'assentament per als refugiats vulnerables, així com de rutes regulars i segures, moltes persones no tenen una altra opció que caure en mans dels traficants i utilitzar rutes perilloses per arribar a Europa.

“En lloc de tancar fronteres i rutes de migració, que l'única cosa que fa és deixar a les persones en mans dels traficants i posar en risc les seves vides, els governs europeus han d'oferir alternatives reals. Ni una persona més ha de morir intentant creuar el Mediterrani en la seva cerca d'una vida digna i segura”, assenyala San Pedro.

Oxfam Intermón reclama als governs europeus que millorin urgentment els sistemes d'accés a la protecció internacional pels quals fugen dels conflictes o de les persecucions, així com els de la concessió de visats d'asil. A més, es necessiten polítiques més flexibles de reunificació i més programes d'assentament. L'organització ha demanat als països rics, inclosos els països europeus, acollir o oferir altres formes d'admissió al 10% dels refugiats sirians durant 2017.

Espanya ha d'assumir la seva responsabilitat amb la crisi de refugiats global, encara que fins ara no ho ha fet. Tan sols ha arribat un 7,1% de les persones compromeses de la quota establerta per la Unió Europea que és de caràcter vinculant i el termini del qual acaba al setembre. A més, el Govern espanyol ha d'incloure en la legislació nacional la figura de visat humanitari per poder engegar programes com el de el “Corredor Humanitari”.

Notes: