08/08/2017

Tortura, violacions i esclavitud: les persones migrants han de poder sortir de l'infern libi

• Un nou informe revela que el 80% dels entrevistats va patir tortures i maltractaments i la pràctica totalitat de les dones, abusos
  • Oxfam Intermón denuncia les terribles conseqüències de la política migratòria de la UE i els seus Estats membre

Migrants esperant a desembarcar del vaixell de MSF The Bourbon Argos al port sicilià de Pozzallo. Van ser pudorosos d'una barca inflable

La tortura, les violacions i el treball en condicions d'esclavitud formen part dels horrors que cada dia suporten les persones atrapades a Líbia després de fugir de la guerra, la persecució i la pobresa que assolen els països dels quals procedeixen, d'acord amb un nou informe d'Oxfam (Oxfam Intermón a Espanya) i les seves organitzacions sòcies italianes, MEDU i Borderline Sicília

L'informe recull testimonis d'homes i dones que han arribat a Sicília després d'haver travessat el mar Mediterrani des de Líbia. Moltes d'aquestes persones relaten haver estat víctimes de bandes que les tancaven en cel·les subterrànies per després posar-se en contacte amb les seves famílies i demanar un rescat. Un adolescent de Senegal explica com va estar presoner en una cel·la plena de cossos sense vida abans d'aconseguir escapar. Altres persones descriuen com rebien contínues pallisses o tot menjaven molt por durant mesos.

Oxfam i les seves organitzacions sòcies fan una crida a Itàlia i altres estats membres de la Unió Europea, entre ells Espanya, perquè deixin d'implementar polítiques migratòries que impedeixen a les persones deixar Líbia i els horrors que hi pateixen.

Oxfam Intermón i MEDU han recopilat 158 ​​testimonis (31 de dones i 127 d'homes) que dibuixen una terrible imatge de la situació que viuen a Líbia

• A excepció d'una, totes les dones afirmen haver patit violència sexual.

• El 74% de les persones refugiades i migrants afirmen haver estat testimonis d’assassinat i / o tortura d'algun dels seus companys de viatge.

• El 84% diu haver rebut un tracte inhumà o degradant, o haver patit violència extrema o tortures.

• El 84% assenyala que durant la seva estada a Líbia amb freqüència se'ls negaven aliments o aigua.

• El 70% afirma haver estat lligat.

"Aquests testimonis composan una imatge esgarrifosa de les vides de les persones refugiades i migrants a Líbia", declara Lara Contreras, responsable d'Incidència Humanitària d'Oxfam Intermón. Són una clara evidència de les terribles conseqüències de les polítiques europees dirigides a evitar l'arribada de persones que fugen de la violència, l'esclavitud i fins i tot la mort".

"Aquestes persones", afegeix Contreras, "estan escapant de la guerra, la persecució i la pobresa i, tot i això, a Líbia no fan sinó trobar un altre infern. Cal anteposar a les persones. La Unió Europea i els seus Estats membres han de garantir rutes segures per a les persones que tracten d'arribar a Europa, perquè tinguin accés a processos de sol·licitud d'asil justos i transparents"

A causa de la manca de rutes segures, la del Mediterrani central des de Líbia a Itàlia s'ha convertit en la principal via d'entrada a Europa per a les persones refugiades i migrants. Des 2016, més de 180.000 persones han arribat a través d'aquesta ruta i, només en el que portem d'any, ja han arribat més de 95.000.

"Espanya és dels països que han servit d'exemple a la UE en l'establiment d'acords amb tercers països amb l'objectiu de frenar la migració. Per això té la responsabilitat d'incidir en la UE perquè aquesta política canviï, garantint rutes legals i segures per a la població desplaçada", conclou Contreras.

Notes:

• Portaveus disponibles para entrevistes a Sicilia, Bruselas i Madrid.

• Informe "You aren’t human any more": Migrants expose the harrowing situation in Libya and the impact of European policiescontiene una selección de testimonios. (Només en inglés).

• L'informe conté testimonis extrets de dues sèries d'entrevistes realitzades a Sicília per Borderline Sicília (100 entrevistes entre juliol de 2016 i abril de 2017) i MEDU (158 entrevistes entre octubre de 2016 i abril de 2017). A més, MEDU ha recopilat dades sobre els tipus d'abús que han experimentat o dels que han estat testimonis les persones refugiades i migrants entrevistades.

• D'acord amb les Nacions Unides 1,3 milions de persones necessiten ajuda humanitària a Líbia. També subratllen que "les persones refugiades i migrants en trànsit o establertes a Líbia es troben en una situació especialment precària i són víctimes d'abusos físics i psicològics, discriminació, treballs forçats o sense remunerar, explotació econòmica, violència de gènere, detencions i arrestos arbitraris i marginalització“.

• Oxfam Itàlia ofereix ajuda a les persones nouvingudes subministrant aliments, roba, calçat i articles d'higiene personal, entre altres coses, així com suport legal i psicològic a llarg termini. També ajuda a les persones sol·licitants d'asil a trobar allotjament i aprendre italià i els proporciona diners en efectiu per cobrir les seves necessitats bàsiques.

• Fotografíes de la feina d'Oxfam amb les persones migrants a Italia disponibles per a ús gratuït a mitjans